Belgiske bureauer ”strejkede” mod annoncørerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Belgiske bureauer har gjort sig stærkt bemærket på den internationale scene – og blev trætte af ikke at få betaling for at deltage i konkurrencer.

Bureaukonkurrencer kan være en pestillens. Men også en uundgåelig del af at drive etbureau.

Derfor er de i særdeleshed en pestillens, når annoncører misbruger dem til at suge ideer ud af branchen – måske endda uden at betale for dem.

Tænk blot på den store TDC-konkurrence for halvandet år siden.

I Belgien fik bureauerne nok tidligere på året og gik i “strejke”.

Den historie kom frem på en præsentation i Cannes af tre selvstændige bureauer.

Det ene af dem var det belgiske Happiness, som er et af dem, der på det seneste har været med til at sætte Belgien på bureauernes verdenskort med et hav af priser.

Men det høje kreative niveau betyder altså ikke, at de ikke lige som deres danske kollegaer har deres hyr med annoncørerne. Konkret kom det til at handle om betaling for at deltage i bureaukonkurrence, og bureauernes “strejke” initiativ indebar, at alle bureauerne i en uge lagde et manifest på deres hjemmeside om, at de ikke ville deltage i konkurrencer uden betaling.

Klikkede en annoncør ind på et af bureauernes hjemmeside, var manifestet det eneste han fik at se.

“Vi fik betydelig omtale, og annoncørerne forstod budskabet,” fortæller Karen Corrigan, der er CEO.

Bureauet gennemgik sin arbejdsfilosofi på seminaret, og den omhandler bl.a. at man skal sørge for at strategi og kreativitet er lige stærke på bureauet, og at de ikke på nogen måde taler om, hvem de er. Derimod forsøger de at positionere sig på at tale om, hvorfor de er i markedet.

Den sondring handler om, at de arbejder med alle discipliner og derfor ikke vil placeres i en af flere mulige båse.

Og så har de også en filosofi i relation til navnet.

“Don’t forget to be happy. Happy people makes good work and good work makes people happy.”