Benspænd til bureau: Brug arkivmateriale til ny kampagne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Publicis er bureauet bag Elgigantens nye kampagne, som kun måtte gøre brug af arkivmateriale. Se filmen her.

Elgiganten lancerede for nogle år siden sit eget køkkenmærke, Epoq, men kendskabsgraden er i Danmark ikke ret stor. Derfor fik Publicis opgaven at lave en kampagne til det danske marked, men med det opdrag, at man ikke måtte udvikle nyt materiale, forklarer nordic brand & marketing manager hos Epoq, Mari Evju.

”Vi havde et arkiv af film og billedmateriale, primært taktiske spot udviklet over de seneste to år til vores andre nordiske markeder, som vi så vidt muligt gerne ville gøre brug af. Men vi bad bureauet, som jo er vores nye samarbejdspartner, om at kigge på det med friske øjne.

Med det benspænd, måtte bureauet lede godt og grundigt i det gamle materiale, og nøglen til den kreative løsning fandt man i en note i en e-mail, forklarer kreativ direktør hos Publicis Sebastian Jensen.

”Vi vil gerne have at folk får øjnene op for vores attraktive design og prisniveau, stod der. Få øjnene op for design!? Der var noget i den formulering, som startede de kreative hjerner, indtil tankerækken endte ved en banger fra 90’erne: ‘The sign’ med svenske Ace of Base: I saw design and it opened up my eyes, I saw design.”

Han fortsætter:

“The sign og design er en af den slags koblinger, som er så fjollet, at det faktisk går hen og bliver rigtig godt. Det bliver lige pludselig meget mere memorable , og nummeret er jo et kæmpe blast from the past, hos den målgruppe, som med størst sandsynlighed står overfor at udskifte deres køkken. Vi indrømmer gerne, hvis den rigtige løsning stammer fra en pludselig indskydelse. Også selvom den ved første blik kan virke lidt spøjs.”

Tilbage stod så opgaven med at licensere musikken, klippe billedsiden sammen på en ny måde, så den lå op af musikken samt kondensere kampagnens kernebudskab.

Kampagnen bliver rullet ud på tv, adressable, radio og digitalt.