Bergsøe 4 og TBWA-direktører i nye roller -sammen

Peter Engholm
25@mail.dk

Både Søren Berg og Kim Chr. Hvidkjær har været involveret i dramatiske virksomheds-hændelser i år. Nu er begge blevet partnere i et konsulenthus grundlagt af en tidligere Kunde & Co-partner.

Det seneste års tid har været mere end blot almindeligt spændende for både Søren Berg og Kim Chr. Hvidkjær. Søren Berg opsagde allerede sidste efterår sit job som adm. direktør i Bergsøe 4, men fortsatte i stillingen og var også med i bureauets hektiske slutfase, hvor der bl.a. blev drøftet et evt. salg til Søren Berg. Men Bergsøe 4 endte som bekendt med at gå konkurs.

Kim Hvidkjær var ligeledes adm. direktør – udnævnelsen kom i forbindelse med en stort anlagt fusion mellem TBWA og TBWA Play samt et lige så stort anlagt generationsskifte, hvor Claes Rasmussen trådte tilbage som arbejdende bestyrelsesformand og overlod ledelsen til Kim Hvidkjær. Men TBWA Play blødte regnskabsrødt, og Claes Rasmussen vendte tilbage og vendte Hvidkjær ryggen.

Nu er Søren Berg og Kim Hvidkjær tilbage – i samme virksomhed. Konsulenthuset Quadric fokuserer på det danske marked som del af en fokuseret vækststrategi. I forbindelse med ekspansionen udvides partnerkredsen med Berg og Hvidkjær.

Når den ene af Quadric’s grundlæggere, amerikaneren Michael Sherain, tidligere partner i Kunde & Co International, selv skal beskrive hvad Quadric er, lyder det således:

“Det, som differentierer Quadric fra andre konsulenthuse, design‐ og reklamebureauer, er vores evne til at oversætte og fortolke forretningsstrategi til effektiv eksekvering. Og med tilgangen af Søren og Kim er tiden moden til at introducere vores metodik i Danmark”.

Quadric blev grundlagt i 2004 af Michael Sherain og Mark Ronan ud fra et behov om rådgivning inden for positionerings‐strategi til virksomheder i en tilstand af ‘betragtelig forandring’, medført af bl.a. nyt ejerskab, en ny CEO’s første 100 dage eller i M&A situationer.

Quadric løser fortsat mange af den type opgaver, men rådgiver i stigende grad virksomheder til at genfinde deres fokus og strategiske differentieringsevne som følge af den de‐fokusering,  den økonomiske krise har medført for mange virksomheder.

“I min optik har Quadric en unik tilgang til, hvordan virksomheder kan sikre skelsættende strategisk differentiering, samt hvordan man arbejder med positionering igennem virksomhedernes værdikæde,” siger Søren Berg.

I 2007 solgte Kim Chr. Hvidkjær sit digitale bureau Shockwaved til TBWA, og han siger:

“Man kan ikke længere adskille digitalt fra analogt. Kun ved at arbejde fuldt integreret og fra første færd tænke i løsninger på tværs af medielandskabet ‐ og igennem hele værdikæden, som Quadric så veldokumenteret gør ‐ kan vi løse vores klienters udfordringer, med maksimal effekt”.