Berlingske er begyndt at samarbejde med sit eget bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

SP3 er bureau på lanceringen af Berlingske Medias nye digitale nyhedsmagasin, Ugen. Koncernens øvrige bureausamarbejder påvirkes ikke.

Når Berlingske Medias digitale nyhedsmagasin, Ugen, lanceres i dag, er selve produktet ikke ene om at være nyt. Det er samarbejdet mellem bureau og kunde også.

Og det kan umiddelbart undre, når nu SP3 har været ejet af Berlingske Media i næsten fire år.

“Det er første gang i nyere tid, at SP3 har været i spil i forbindelse med en kreativ og strategisk opgave for Berlingske Media. Historisk set har der ikke været tradition for den type samarbejde,” siger adm. direktør i SP3, Jens Thrane-Møller.

Han afviser, at bureauet har fået noget forærende qua Berlingskes ejerskab. Det har snarere forholdt sig omvendt.

“Vi har skullet ydet ekstra meget, og vores præsentation skulle være ekstra god – for ingen i Berlingske Media skal føle, at de har fået presset noget ned over hovedet, blot fordi koncernen ejer et bureau”, siger Jens Thrane-Møller.

Hos Berlingske Media oplyser marketingchef, Tue Meier-Poulsen,at SP3 i forbindelse med dette nye produkt blev vurderet på linje med koncernens øvrige bureausamarbejder, der bl.a. tæller DDB på Berlingske Tidende og Urban.

“Vi har valgt at lade SP3 stå for opgaven, fordi de – på meget kort tid, øvrigt – præsenterede et overbevisende bud på en kreativ eksekvering, der tilgodeser de forskellige målsætninger og udfordringer i forbindelse med lanceringen, herunder at integrere vores print- og onlinekanaler optimalt,” siger Tue Meier-Poulsen.

Han tilføjer, at vurderingen ikke bestod af en bureaukonkurrence, og at de nuværende bureausamarbejder fortsætter upåvirket af SP3s lancering af Ugen. En lancering, som Meier-Poulsen karakteriserer som en kompleks markedsføringsopgave, idet Berlingske Media med Ugen gør op med forestillingen om, at forbrugerne kun vil betale for kvalitetsindhold, når det leveres på papir.

“Produktet er en helt ny kategori, der skal forklares. Samtidig skal vi demonstrere for kunderne, hvordan Ugen tilfører værdi for dem. Oveni det skal vi kæmpe mod den – endnu – meget indgroede forestilling, at journalistisk indhold leveret digitalt er gratis,” siger Tue Meier-Poulsen.

Ugen udkommer første gang i dag og lanceres med annoncer, bannere, takeover, nyhedsbreve og permission emails – primært i Berlingske Medias egne kanaler. Efter introduktionskampagnen følger vedligeholdende kommunikation, der understreger de forskellige karakteristika og brugerfordele ved det nye nyhedsmagasin.

“Når vi i SP3 ser lanceringen af Ugen som en spændende opgave, skyldes det ikke mindst, at den spænder over et bredt kanalmix på tværs af online- og printmedier. Udfordringen er at udnytte de enkelte mediers styrker til bl.a. at skabe opmærksomhed, forklare produktet og samtidig skabe en utvetydig sammenhæng,” siger Jens Thrane-Møller.

Endnu et bureau bør nævnes i forbindelse med rulleteksterne til Ugen – det drejer sig om In2media, der har udviklet og designet nyhedsmagasinet.