Berlingske klar med 8-punkts plan

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Berlingske vil have betaling for indhold, indgå samarbejde med mindre medier og styrke salgsledet.

Berlingske har lavet en plan for at for dæmme op for de indtægter, man går glip af på grund af et lavere oplag og et svigtende annoncesalg.

Betaling for indhold er et af hovedpunkterne. Her vil man udvide det koncept, der er på B.T., hvor læserne får adgang til en del af artiklen og skal købe sig til resten.

Derudover vil man øge samarbejdet med mindre aktører på mediemarkedet. Det er en retning, som Jyllands-Posten også er gået i, blandt med Mediawatch, Finanswatch, Medwatch og som den sidste indtil videre: Shippingwatch, der blev søsat i går.

Et af Berlingskes nye samarbejder er udgivelsen af et sundhedsmagasin i samarbejde med Netdoktor og Apotekerforeningen.

Derudover vil Berlingske styrke annonce- og abonnementssalget med et nyt Berlingske-akademi, hvor medarbejdere får udviklet deres kompetencer.

Også produktudvikling, innovation og lavere omkostninger er med i planen (Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi, p. 7).