Berlingske slanker ledelsen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kristeligt Dagblads salgs- og marketingdirektør fik en kort karriere hos Berlingske. Og nu har man besluttet ikke at genbesætte hans job.

I foråret blev Kristeligt Dagblads salgs- og marketingdirektør, Hans-Christian Kock, præsenteret som ny bladsalgsdirektør i Berlingske. Han tiltrådte lige efter sommerferien – men det blev en kort karriere.

Skiftet fra den lille tætte organisation på Kristeligt Dagblad til den store og sikkert mere politiske organisation i Berlingske blev ikke en succes, og fornylig blev det annonceret, at han stopper igen af personlige årsager. Nu har koncernchefen, Lisbeth Knudsen, så valgt at ændre ansvarsområderne i koncernledelsen og reducere antallet af direktører i stedet for at genbesætte stillingen.

Privatkundesalg deles op i tre: bladsalg, e-commerce og salg af digitalt indhold.

“Jeg ønsker med denne nye fordeling at skabe bedre sammenhæng i vores virksomhed helt fra det øverste plan og sikre ressourcer til at holde fuld opmærksomhed på de tre vigtige områder. Som udviklingen er gået inden for betalt digitalt indhold og for e-commerce, er det naturligt at afprøve denne nye model,” siger Lisbeth Knudsen.

Hans-Christian Kocks job som bladsalgsdirektør overtages af koncernens nuværende produktionsdirektør, Bjarne Werner Munck, som allerede kender en del til området, da han i en periode har haft det midlertidige ansvar for Bladsalg. Han kommer bl.a. til at arbejde med at styrke koncernens relationer til kunderne. Bjarne Werner Munck bliver herefter koncerndirektør med ansvar for bladsalg, produktion og distribution.

Ansvaret i koncernledelsen for e-commerce (salgsaktiviteter på nettet som fx sweetdeal, smartdrop, lidtmere) ligger fremover hos koncernens annoncesalgsdirektør, Søren Hyldgaard – en løsning, der giver bedre muligheder for at udnytte kunde- og annoncørrelationer optimalt.

Ansvaret i koncernledelsen for betalt indhold på nettet overdrages til digital direktør, Mads Vad Kristensen. Dermed får han også det økonomiske resultatansvar, og ansvaret for at omsætte nye forretningsmodeller for betalt indhold på nettet – og andre digitale platforme – til praktisk operationel drift.

“Når vi strammer op og sparer andre steder, må det være på sin plads, at vi i disse tider også går ned i antal i den øverste ledelsesgruppe. Udviklingen inden for betalt digitalt indhold og inden for e-commerce gør det ligeledes logisk og rigtigt at placere ansvaret på nye måder,” siger koncernchef Lisbeth Knudsen.