Bio-tex går i rette med Ariel

Peter Engholm
25@mail.dk

Ariel markedsfører sig med at kunne vaske rent ved 15 grader, og har fået positiv omtale på det. Konkurrenten Bio-tex mener, der er brug for at nuancere dette.

Ariel fik i efteråret stor opmærksomhed for sin Excel Gel, der “fjerner pletter” og “giver en strålende ren vask helt fra 15°c”. Udsagnene skabte debat – Verdensnaturfonden bakkede 15 graders-produktet op, mens TV2-programmet Basta kritiserede det for ikke at fjerne alle pletter.

Statens Seruminstituet var mere nuanceret, og den rolle står en Ariel-konkurrent til at videreføre.

Nu er 15 grader nemlig udgangspunktet for en butikskampagne fra Bio-tex, der kommer sidst på foråret. Her vil man gøre opmærksom på, at “Flydende Bio-tex virker fra 15-60 / så både tøj og miljø er tilfreds”. Kampagnen er udviklet af Unplugged.

“Det er en reklamekampagne, men samtidig også en oplysningskampagne. Bio-tex finder det vigtigt at forklare forbrugeren, at enzymerne i vaskepulver ikke virker optimalt ved så lave temperaturer. Derfor indtager Unplugged og Bio-tex en informativ rolle og gør en dyd ud af, at man ikke kan vaske alt rent ved 15 grader. Men tøj, der ikke særligt beskidt eller blot trænger til at blive frisket op, kan godt vaskes ved så lave temperaturer,” siger Rikke Cramer Albertsen, projektleder i Unplugged.

Bureauet er blevet valgt af Blumøller, det danske selskab bag Bio-tex, til at køre en række below the line-aktiviteter, herunder også en forårskampagne, hvor alle Bio-tex’ produkter er i spil. Men ved 15-60 grader kampagnen er det udelukkende flydende Biotex, der tales om. Og det er Bio-tex-karakteren Petra Plet, udviklet af Kunde & Co, som fortsat er det visuelle omdrejningspunkt.

“Vi kommunikerer de nuancerede fordele ved et allerede eksisterende produkt gennem Petra Plet. Men denne karakter er godt plettet til i de øvrige kampagner, og for netop at understrege, at vask ved 15 grader faktisk ikke fjerner pletter, har vi måttet tage billeder af Petra Plet og rense hende fri for nogle af hendes pletter, inden hun bruges i den nye kampagne,” siger Rikke Cramer Albertsen.

Unplugged har til kampagnen udtænkt et plet’ometer, der visualiserer omfanget af pletter i forhold til vasketemperaturerne 15, 30, 40 og 60 grader. Jo flere og besværlige pletter, desto højere vasketemperaturer.