Biografbilletsalg steg efter samkørsel af data

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Et datapartnerskab mellem Kino.dk, UIP og Mediacom fik billetsalget til at stige med 300 procent.

Kino.dk, Mediacom og UIP har i et nyt type samarbejde konverteret tre gange så mange salg af biografbilletter som normalt.

Resultaterne er opnået ved at blande data og det er første gang, at Kino.dk har givet andre adgang til data omkring, hvem der køber billetter. Mediacom har forenet 1. og 3. parts-data for at skabe relevant kommunikation for filmene fra bureauets kunde, filmdistributøren UIP, der står bag film som Grusomme Mig-serien og Fast & Furious-serien.

Jesper Grünfeld, adm. direktør i Kino.dk, siger om initiativet:

“Alle tre parter har en interesse i, at der sælges biografbilletter. Og jeg vil hellere prøve at gå nye veje, frem for at ærgre mig bagefter over missede muligheder. Nu kan vi se, at
niveauet er blevet løftet betydeligt.”

Kino.dk er både et medie og en salgsportal, og den særlige position har man hidtil været lidt protektionistisk omkring. Key Account Manager i Kino.dk, Zouheir Chreih, siger:

“Vi har været beskyttende over for data om vores kunder, og vi er fortsat omhyggelige med, hvem vi rækker ud til. Men vi har udvidet vores syn på, hvordan vi kan samarbejde med mediabureauer og ser dem nu mere som samarbejdspartnere end mellemled mellem os og vores kunder.”

Skulle godkendes i Hollywood
Om samarbejdet siger, marketingmanager i UIP, Gitten H. Schmidt Woldbye:

“Vores kampagne-bursts er typisk korte og intense. Det er derfor nødvendigt, at vi kan ramme præcist. Det er ikke kun en udfordring i Danmark, så dette er en case, der ikke kun er blevet godkendt i Hollywood, men også har tiltrukket sig opmærksomhed for sine resultater.”

Relevans og høj konverteringsrate
Datapartnerskabet fungerer bl.a. ved, at Mediacom beder om konkrete datagrupper, som bliver anonymiserede, inden bureauet får dem. I forbindelse med eksempelvis filmen Silence ville målgruppen typisk være funderet i køn og alder – en stor gruppe, der nu bliver snævret betydeligt ind.

Mathias Stuhaug, der er data solutions project manager i Mediacom, forklarer:

“Vi kan – via vores datasamarbejde med Kino.dk – målrette vores annoncering direkte efter, hvad man tidligere har set i biografen. Har du set Grusomme Mig 1 og 2, kan vi målrette vores annoncering således, at du med stor sandsynlighed bliver eksponeret for traileren til Grusomme Mig 3. Eller har du set flere Tom Cruise-film de seneste år, kan vi
sørge for, at du bliver opmærksom på, at han har hovedrollen i American Made. Mulighederne med Kino.dks data giver os mulighed for at sigte efter bl.a. film, skuespillere, genrer og instruktører.”

Han tilføjer:

“Folk kan like en skuespiller eller instruktør på Facebook, men det er ikke nødvendigvis de mennesker, der går i biografen. Vi kan spørge brugerne, om denne film er spændende og få et: ‘Ja!’ Vil du ind at se den? ‘Ja!’ Men fakta er ofte, at de ikke gør det. Vores konverteringsrate er steget voldsomt, fordi vi nu har data på dem, der faktisk køber
biografbilletter.”