Biografreklamer er en vækstforretning

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Det forgangne år blev det hidtil bedste for Dansk Reklame Film, som ikke er bleg for at kalde biografen for en af de mest profitable mediekanaler i dagens mediebillede.

Godt nok foregår meget i dag på nettet, men danskerne går stadigvæk i biografen. Sidste år blev det til 13 millioner biografbesøg i Danmark, og det har skæppet i kassen hos Dansk Reklame Film.

Nordisk Film-selskabet kan i sit netop afgivne årsregnskab således notere et overskud, der er knap 17 pct. større end året før og tilmed udgør Dansk Reklame Films bedste resultat nogensinde.

Ifølge Claus Rothoff Brix, der blandt andet er nordisk adm. direktør i Dansk Reklame Film, hænger væksten sammen med, at biografformatet som noget unikt tilbyder annoncørerne publikums fulde opmærksomhed.

”Publikum er i langt højere grad til stede og engagerede, når de er i biografen. Samtidig tillader formatet – lærredet, billedet og lyden – en helt anden indlevelse og kvalitet, som man ikke kan få på andre medier. Det gør publikum mere modtagelige over for reklamebudskaber og medvirker til, at biografen er en af de mest profitable mediekanaler for annoncørerne i dagens mediebillede,” siger han.

Dansk Reklame Film har ikke oplyst sin omsætning, men de 33 medarbejdere oppebærer ifølge en regnskabsmeddelelse ”en trecifret millionomsætning”.

Ud over biografreklamerne har Dansk Reklame Film siden 2015 udviklet og drevet en digital reklameplatform i Københavns Lufthavn under navnet Airmagine. Herudover står bag appen Biospil, der skal fungere som en digital bro mellem biografreklamer og sociale medier.

Dansk Reklame Film A/S blev etableret i 1985 ved en fusion mellem Gutenberghus Reklame Film og Dansk Biograf Reklame og ejes i dag af Nordisk Film A/S.

Nøgletal for 2016 (2015 i parentes)
Årets resultat: 15,527 mio. kr. (13,198)
Resultat af primær drift: 20,153 mio. kr. (17,424)
Bruttofortjeneste: 46,803 mio.kr. (43,335)
Antal medarbejdere: 33 (33)