Bjørn Stene skal på indkøb: Første handel skal være et digitalt bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mens Frederik Preisler & Espen Sørensen skal videreføre Propaganda, skal Bjørn Stene bygge det internationale McCann World Group i Danmark. Det indebærer bl.a. etablering af et digitalt bureau og med tiden et PR bureau.

Den ene dag adm. dir. for et af Danmarks højest profilerede bureauer. Den næste landechef for en international bureaugruppe.

Når man tager i betragtning, hvor dårligt et ry internationale bureau-systemer har i Danmark som ufleksible og topstyrede kan man passende spørge:

Hvor fedt er det lige?

Bjørn Stene er dog ganske afklaret.

“Det er rigtigt at Propaganda McCann er lokalt højtprofileret, men min bestyrelse har hele tiden været “London”, så for mig personligt er det ikke den helt store forandring. Desuden synes jeg, det er en spændende udfordring, som jeg ikke kunne sige nej til. McCann er et godt bureaubrand, som bør have mindst samme status som f.eks. DDB og BBDO på det danske marked. Jeg ville f.eks. aldrig ønske at være en del af WPP, som vist efterhånden detailstyrer deres bureauer i en sjælden grad”, siger Bjørn Stene og tilføjer, at han heller ikke er bekymret for rekrutterings-mulighederne.

“Jeg ved, at Propaganda har løftet McCann-navnet, som tidligere ikke har stået særligt stærkt. Så vores udgangspunkt er rigtig godt, og vi oplever ikke problemer med rekruttering”, siger Bjørn Stene.

Han har nogle veldefinerede første opgaver.

Punkt 1: Etablere en ny ledelse for McCann. Det er han i fuld gang med.

“Jeg kommer jo til at fjerne mig mere og mere fra den daglige ledelse og kundekontakten og bliver mere forretningsmand end kommunikationsmand”, siger Bjørn Stene.

Punkt 2 bliver at købe et veletableret digitalt/dialog bureau.

“Det skal være et veletableret bureau med 15-30 medarbejdere, en veletableret kundemasse og en sund økonomi. Der ligger selvfølgelig digitale kompetencer andre steder i gruppen, men vi ønsker at have en spidskompetence på området”, siger Bjørn Stene og tilføjer:

“Det er dejligt at have ejere, der er villige til at investere, når tiderne er gunstige”.

Punkt 3 bliver etablering af et PR-bureau under det internationale navn Weber Shandwick. Her kan der både være tale om opkøb samt om ansættelse af nøglepersoner, der kan bygge bureauet organisk.

“Dette er minimumskravene til en McCann World Group organisation, der skal fungere som en gruppe, som bor sammen, men hvor der er stærke ledelser for hvert enkelt bureau. Kunderne kan så henvende sig enten til de enkelte bureauer eller til hele gruppen”, siger Bjørn Stene.

Men hvad så med Momentum Øresund?

Bjørn Stene ser dette bureau som trade og below-the-line, og denne aktivitet er styret ud af Stockholm og derfor ikke en del af McCann World Group i Danmark, understreger han.

Men mon ikke det blot er for nærværende, vil en og anden nok tilføje?

Propaganda McCann er kendt for at sky de internationale kunder. Det er slut nu.

“Vi vil blive et helt normalt internationalt bureau, der vil rumme både lokale og internationale kunder – herunder adaptions. Men vi bliver ikke blot en filial. Detailstyringen er ikke voldsom i McCann. Man ønsker gode lokale bureauer, og så længe vi kan drive en sund forretning, så vil vi have stort spillerum”, siger Bjørn Stene og slutter:

“Det handler om mennesker, og kan du sammensætte et godt hold, der fungerer godt, så er der ingen ejere – lokale eller internationale – der vil blande sig”.