Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Meddelelsen om hans afgang kommer mindre end et år efter skilsmissen mellem Propaganda og McCann. Købet af et digitalt bureau er udsat.

9 måneder var, hvad Bjørn Stene skulle bruge til at skabe et nyt barn i form af McCann Worldgroup i Danmark. I dag har han meddelt, at han stopper som landechef.

Hans afløser bliver offentliggjort efter sommerferien, men han bliver til d. 1. december for at sikre den bedst mulige overgang.

“For 9 måneder siden påtog jeg mig opgaven, at samle McCanns aktiviteter i Danmark samt få sat en ny og kompetent ledelse ind efter skilsmissen med Propagandas partnergruppe. Den opgave er nu løst og det er tid til nye udfordringer”, siger Bjørn Stene, der dog ikke vil fortælle, hvad de nye udfordringer består i.

Han får desuden rosende ord med på vejen fra sin chef.

“Bjørn Stene har gjort et fantastisk job i sine 8 år i McCann Worldgroup og vi forventer at holde forbindelsen og vores meget nære forhold”, siger Giuseppe Usuelli i en pressemeddelelse. Han er CEO for McCann i Europa.

Meddelelsen om Bjørn Stene’s afgang vil give næring til mange spekulationer omkring det, der sidste efterår blev karakteriseret som “en lykkelig skilsmisse”.

Frederik Preisler og de fleste af partnerne stiftede Mensch, der fik de fleste af kunderne med samt det anerkendte annoncekoncept med markante tekstannoncer.

Mensch var således meget hurtigt i luften, mens McCann f.eks. endnu ikke har en website. Den er “under construction”.

Bjørn Stene har forklaret, at han i modsætning til Frederik Preisler skulle bygge en helt ny ledelse, hvilket er sket ved at hente en stribe folk fra BBDO, således at McCann i dag populært bliver kaldt for BBDO 2.

Han var også blevet udstyret med en pose penge til at købe et digitalt bureau, men i dag lyder beskeden, at det er udsat på grund af finanskrisen.

Samtidig er Momentum og McCann integreret, og fakta er således, at McCann Worldgroup i dag består af et bureau i Danmark under navnet McCann Copenhagen, som helt overvejende bygger på Momentum suppleret med nogle kunder fra det tidligere Propaganda McCann. Momentum er i dag en trade-kompetence inden for McCann repræsenteret af nogle få folk.

Det har skabt opmærksomhed og undren over, hvad det er for en handel, McCann har indgået. Men Bjørn Stene har for nylig over for Bureaubiz afvist at gå nærmere ind i aftalen mellem McCann og Mensch.

Folk med kendskab til McCann siger, at den eneste overraskelse er, at meddelelsen allerede kommer nu. Der har været en del skepsis over for, om Bjørn Stene virkelig var interesseret i at blive en del af en stor international organisation, og hans udtalelse peger da også på, at han ikke selv har planlagt en længere karriere som landechef for McCann.

Skal man spille på rygtebørsen, vil de fleste sætte ham i forbindelse med Mensch.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club