Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Han er en af 67 aktionærer i Bark Group Inc., der har en række danskere med base i Schweiz som hovedaktionærer.

Om det er den schweiziske forbindelse skal være usagt. Men fakta er, at Bjarne Riis og Riis Cycling står på listen over aktionærer i det Nevada-baserede Bark Group Inc., der er en ambitiøs satsning på opbygning af et internationalt micronetværk.

Planen er, at Bark Group skal noteres på den amerikanske American Stock Exchange. Men planen er – som Bureaubiz omtalte igår – forsinket.

Fire af hovedaktionærerne og initiativtagerne er danskere med bopæl i Schweiz, hvor Bjarne Riis også bor. I alt har Bjarne Riis 226.565 aktier, som er 2,8 mio. kr. værd, hvis de sælges til den kurs, som børsprospektet lægger op til. Hvad han har givet for dem, fremgår ikke, men det er formentlig en hel del mindre.

Bureaubiz har forsøgt at få en kommentar fra Bjarne Riis via Riis cyclings pressechef, men der er ikke kommet en tilbagemelding.

Bark Corp’s bestyrelsesformand, Bent Helvang, kan ikke udtale sig om, hvorfor Bjarne Riis er blevet aktionær i bureauet, men siger:

“Vi er da glade for, at Bjarne Riis har øje for en god investering, når han ser den”.

Bent Helvang er selv en af fem hovedaktionærer. Hans baggrund er tv-verdenen, idet han har været med i opbygningen af Tv Danmark og SBS. Og så er han bosiddende i Danmark. I Bark Group Inc. er han en af praktikerne, der skal få tingene til at ske, og det har han udsigt til blive honoreret for – i henhold til børsprospektet ca. 1,2 mio. kr. om året. Han understreger dog, at hovedparten af beløbet først kommer til udbetaling, når børsnoteringen er på plads.

De øvrige fire hovedaktionærer finder man alle i Schweiz.

Anders Hageskov er den anden af praktikerne, og han varetager rollen som CEO for gruppen. Han er desuden den, der bedst kender reklamebranchen fra sin tid hos bl.a. BBDO. Anders Hageskov arbejder ud fra Lugano i Schweiz og i henhold til børsprospektet er de samlede omkostninger til løn, lokaler og administration ca. 1,7 mio. kr.

Den tredje er Klaus Aamann, der er Anders Hageskovs svoger. Han har en fortid som salgs- og marketingdirektør i forskellige virksomheder – bl.a. ITE, der stod bag Trolden Hugo.

Han er nu mere ovre i venture-afdelingen lige som Jesper Svane og Rene Lauritsen, der står bag bl.a. selskaberne Venpar og Sapiens Alliance.

De er relativt ubeskrevne blade. En søgning i Dagbladet Børsens arkiv gav ikke noget resultat, og i Erhvervs- og Selskabs-styrelsen er de kun noteret i forbindelse med ganske få selskaber ud over Bark. Det fremgår dog af prospektet, at Jesper Svane har været investor inden for bl.a. ejendomsmarkedet i Tyskland.

Men det er formentlig dem der først og fremmest er gode til at rejse penge.

“Hovedaktionærerne tæller en blanding af praktikere og venture-folk, så vi kan dække forskellige opgaver af”, siger Bent Helvang.

Bark Cph hed tidligere Living Brands, og stifterne, Peter Brockdorf og Daniel Soren har også aktieposter i Bark Group, men er ellers først og fremmest med som medejere af Bark Advertising.

Finn Balleby og David Asmussen var også med til at stifte Living Brands, men har nu forladt bureauet. Finn Balleby har dog også nogle aktier i Bark Group Inc.

 

Kommentarer

  1. Dejligt at se de store ambitioner, som er mere end ‘bare’ den danske andedam. Bare se på vores svenske og norske venner. Her er entreprenørånd og vovemod af en helt anden kaliber. De fleste start-ups annonceres med internationale ambitioner. Måske de ikke altid indfries, men det handler om at forsøge. Og pressen/markedet er med ud fra en mere positiv vinkel. Vores kulturbaserede tradition og talent for ‘virkningsfuld’ kommunikation må kunne eksporteres.

  2. Acquire Spotify! It really is available in the actual u. nasiums now and also it includes recommendations/similar artists/top songs/artists bio/playlists all integrated into their down-loadable program with an user friendly interface and also performed My spouse and i talk about its totally free…
    cheap jordan shoes for sale http://www.care-yamada.com/wp-content/uploads/common.html

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club