Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Om få måneder vil Bladkompagniet omdele sin første direct mail kampagne i danske postkasser. Håbet er at tjene det ind, som man mister på en faldende avisomdeling. Og målsætningen er altid at være billigere end Post Danmark.

Indtil 1. januar 2011 havde Post Danmark monopol på at omdele breve under 50 gram. Men selv om monopolet er ophævet, er der ikke ret mange, der kan eller vil udnytte liberaliseringen af et brevmarked, som falder med 14 procent om året og som kræver en stor grad af distributionskræfter.

Bortset fra Bladkompagniet, som nu vil tage stafetten op, hvor Bring Citymail måtte give slip. Bladkompagniet satser på at få de 3-4 procent hjem på direct mails og magasiner, som de mister på avisomdeling hvert år i takt med, at der er færre, der læser avis.

Og ifølge adm. dir. Christian Lanng Nielsen har reklamebureauerne taget godt imod dem:

“Bureauerne er meget interesserede i vores produkt. Nu skal de ikke tage hensyn til om brevet vejer lige under 50 gram og vi kan levere både runde og trekantede papirer samtidig med, at der kan være gimmicks og give-aways i pakken. Jeg plejer at sige, at vi kan levere alt på nær parasolfødder, for de kan ikke gå igennem en brevsprække”.

Christian Lanng Nielsen erkender dog, at kunderne ikke går så højt op i det som bureauerne. Kunderne tænker, at jo mere kreativt, jo dyrere produktionspriser og des dyrere kan det blive at eksekvere kampagnen.

Til trods for dette har Bladkompagniet allerede et par kunder i hus og et par andre i støbeskeen, men Christian Lanng Nielsen vil ikke ud med, hvem det er.

“Jeg kan dog sige, at i løbet af et par måneder, vil der dukke en direct mail op i nogle postkasser, som er omdelt af Bladkompagniets bude”.

Bladkompagniet har dog den udfordring, at de kun dækker 85 procent af markedet. De sidste 15 procent, må de købe sig til hos Post Danmark. Men den fordyrende omkostning, vil de ikke vælte over på kunden:

“Vi vil være billigere end Post Danmark. Det er vores målsætning. Så må vi selv betale den difference, der er, hvis vi må købe os til de 15 procent vi ikke selv dækker, hos Post Danmark”, siger Bladkompagni-direktøren.

Bladkompagniet gik allerede i sommeren 2010 ind på markedet for adresserede forsendelser, hvor man begyndte at omdele fagblade og tidsskrifter.

Der er dog en stor forskel på fagblade/tidsskrifter og direct mails, idet de førstnævnte er abonnementsbaserede og dermed har man modtageren i en kundebase, mens direct mails kræver, at man har adgang til en adressebase, inklusive til- og fraflytninger.

Den base har Post Danmark haft eneret på indtil 1. januar, hvor den nye postlov gav Bladkompagniet mulighed for at købe adresseændringer hos Post Danmark. Samtidig fik Bladkompagniet mulighed for at etablere egen modtagerdatabase med daglig opdatering gennem CPR-registret.

Kommentarer

  1. Hvis det ikke er breve hvad er det så?!! Direct Mails har alle dage været breve, så op på hesten igen kamerat.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club