Blogger parodierer Mensch-annoncer – og Danske Bank

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

“Man kan ikke tænke, hvis man ikke stiller spørgsmål.” – “Men hvis man ikke gør det, så må man erkende, at man er blevet kapitalens dikkende lammehale.” Lay-out og tone er umiskendeligt Mensch – men budskabet et ganske andet.

Når man træder i karakter og leverer stærke annoncer, så risikerer man selvfølgelig også at blive parodieret.

Ingen tvivl om, at Mensch’ teksttunge egenannoncer, der i sin tid blev brugt til at markedsføre Propaganda McCann (som Mensch udspringer af) har givet bureauet betydelig opmærksomhed – og også er kommet bredere ud end branchen.

Således er der en blogger, som er specialestuderende på Københavns Universitet med dansk som fag (og litteratur som omdrejningspunkt), der netop har lavet en parodi på en Mensch-annonce.

Lars-Emil Woetmann hedder han, og han har grebet den store Danske Bank kampagne, som Mensch står bag, og givet sin mening til kende i samme format som Mensch’ egenannoncer (se den her).

Lars-Emil Woetmann svarer “det åbenløse hykleri” på spørgsmålet om, hvorfor han har lavet parodien, der har “Menneske” som afsender.

“Dernæst, så annoncerer Mensch fast i (og betaler vel for) det eksperimenterende kunst/litteraturmagasin Victor B. Andersens Maskinfabrik, så parodien er også rettet mod den del af kulturfolket, jeg færdes blandt,” siger Lars-Emil Woetmann.

Frederik Preisler konstaterer blot, at “det da altid er smigrende at blive parodieret.” 

Ud over sine studier har Lars-Emil Woetmann også drevet det lille forlag, Kronstork, og “har en praksis som en art digter”. Men ingen berøringsflade med kommunikationsbranchen.