Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

"Man kan ikke tænke, hvis man ikke stiller spørgsmål." - "Men hvis man ikke gør det, så må man erkende, at man er blevet kapitalens dikkende lammehale." Lay-out og tone er umiskendeligt Mensch - men budskabet et ganske andet.

Når man træder i karakter og leverer stærke annoncer, så risikerer man selvfølgelig også at blive parodieret.

Ingen tvivl om, at Mensch’ teksttunge egenannoncer, der i sin tid blev brugt til at markedsføre Propaganda McCann (som Mensch udspringer af) har givet bureauet betydelig opmærksomhed – og også er kommet bredere ud end branchen.

Således er der en blogger, som er specialestuderende på Københavns Universitet med dansk som fag (og litteratur som omdrejningspunkt), der netop har lavet en parodi på en Mensch-annonce.

Lars-Emil Woetmann hedder han, og han har grebet den store Danske Bank kampagne, som Mensch står bag, og givet sin mening til kende i samme format som Mensch’ egenannoncer (se den her).

Lars-Emil Woetmann svarer “det åbenløse hykleri” på spørgsmålet om, hvorfor han har lavet parodien, der har “Menneske” som afsender.

“Dernæst, så annoncerer Mensch fast i (og betaler vel for) det eksperimenterende kunst/litteraturmagasin Victor B. Andersens Maskinfabrik, så parodien er også rettet mod den del af kulturfolket, jeg færdes blandt,” siger Lars-Emil Woetmann.

Frederik Preisler konstaterer blot, at “det da altid er smigrende at blive parodieret.” 

Ud over sine studier har Lars-Emil Woetmann også drevet det lille forlag, Kronstork, og “har en praksis som en art digter”. Men ingen berøringsflade med kommunikationsbranchen.

Kommentarer

  1. Bloggeren mangler lidt form – nuvel. Men han rammer hovedet på sømmet. Hvad gør vi ikke for penge, hvor skal vi bære til og fra. Og hvorfor har så mange virksomheder travlt med at kommunikere CSR, men så længe det bliver i kommunikationsafdelingen gør det ingen rigtig skade 🙂
    Men der er ikke noget galt med profit – lad os alle sige det mere rent og klart. Vi er her for profitten, Danmark har brug for det. Lad os ikke pakke det hyklerisk ind.

  2. Ja. Det kunne både bankerne og reklamebranchen godt bruge lidt mere af.
    Interesse for den mentale kapital.

  3. Interessant.
    Lidt synd at den ikke er skrevet i De-form (som Mensch gør) hele vejen – istedet for at skifte til du i 3. spalte.
    (Eller er der noget, jeg har misset?)

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club