Bloggers Delight satser internationalt

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Motiveret af efterspørgsel og ønsket om vækstfremgang vender blogfirmaet Bloggers Delight nu blikket mod det internationale millardmarked inden for influencer marketing.

Efter en årrække på det danske marked of kontinuerlig vækst, er Bloggers Delight nu klar til at ekspandere på det internationale og eksponentielle milliardmarked indenfor influencer marketing. 

Ifølge direktør og medstifter hos Bloggers Delight Henrik Akselbo kommer interessen for udlandet i kølvandet på stor efterspørgsel fra eksisterende kunder og samarbejdspartnere. 

Vi oplever, at vores kunder i højere grad efterspørger, at vi også kan planlægge, projektlede og eksekvere kampagner i udlandet. Så at vi nu retter fokus mod det internationale marked, er en helt naturlig udvikling for Bloggers Delight,” siger Henrik Akselbo.

Historisk set har Bloggers Delight fokuseret på at etablere samarbejder mellem brands og de 320 danske premium-bloggere, som blogplatformen repræsenterer. Men med blogfirmaets nye satsning på det internationale marked kan man nu tilbyde sine kunder et potentielt match med internationale influenter og samarbejdspartnere.

Spirende millionmarked
Henrik Akselbo understreger, at det ikke kun er kundernes efterspørgsel, men også blogvirksomhedens eget ønske om vækstfremgang i 2018, som har affødt interessen for udlandet.

Potentialet på det udenlandske marked er angiveligt stort. Ifølge Bloggers Delight viser internationale undersøgelser, at der i 2017 blev brugt over 1 milliard dollars på influencer aktivering på Instagram og at det er et tal, som man forventer vil blive fordoblet i løbet af de næste to år.

Og det er her Bloggers Delight ønsker sin bid af kagen.

Det giver kæmpe vækstfordele, at vi nu kan tilbyde vores kunder at eksekvere internationale kampagner med internationale influenter. De marketingbudgetter, vi typisk har arbejdet med, er tilpasset Danmark, hvilket er et forholdsvis småt marked rent demografisk. Så med den internationale vinkel får vi langt større kommercielle muligheder og ikke mindst vækstfordele. Særligt når man tager udviklingskurven inden for influencer marketing i betragtning, siger Henrik Akselbo.

Desuden flyttes annoncørernes markedsføringsbudgetter i højere og højere grad væk fra de mere traditionelle kanaler og over til influenterne, da den personlige og autentiske vinkling igen ifølge blotfirmaet har vist sig at skabe stor værdi for virksomhederne.

Blandt andet af den grund har 84 procent af alle marketingansvarlige ifølge Bloggers Delight et ønske om at benytte sig af influencer marketing kampagner inden for det næste år.

Influencer marketing kommer kun til at tage endnu mere fart i 2018. Både herhjemme og på internationalt plan. Vi kommer i første omgang til at varetage alting fra vores kontorer i Danmark. Men tager det fart, kan vi begynde at udforske idéen om at ekspandere med kontorer på udvalgte markeder, hvor væksten tager mest fart, siger Henrik Akselbo.

De spæde skridt er allerede taget
Drømmen om at ekspandere internationalt er ikke helt ny. Bloggers Delight tog allerede de første spadestik i 2017, hvor bloggerplatformen lancerede kampagner i Belgien, Tjekkiet, Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland.

Hertil har virksomheden allerede hjulpet OBH Nordica og Hasbro med influentkampagner inden såvel som uden for de danske landegrænser.

”Det giver mening for brands, der samarbejder med os, at vi nu kan tilbyde dem at skabe en rød tråd i deres influencer aktivering på tværs af lande. På den måde kan alle influenterne på en kampagne tage udgangspunkt i samme briefs, der så herefter kan tones efter landet, som virksomhederne baserer deres marketingfremstød i,” siger Henrik Akselbo.

Bloggers Delight føler sig nu godt rustet til at indtage det udenlandske marked.

Vi har oplevet, hvordan influencer marketingfirmaer arbejder i andre lande. Og det bekræfter os i, at vi er meget langt, når man tænker på blandt andet projektstyring og data. Den erfaring, vi har tilegnet os indenfor feltet de seneste seks år gør, at vi virkelig har noget at bidrage med – også internationalt,” siger Henrik Akselbo.

Bloggers Delight har:

  • 1 million+ besøgende månedligt
  • 320 premium blogs fordelt på netværkene Bloggers Delight, Looklab, The Bloke, BlogSplash, Society B, Represented og Blogly
  • vundet Gazelleprisen i 2016 og 2017
  • oplevet en vækst i bruttofortjeneste på 430 pct. fra 2012 til 2016
  • 23 medarbejdere fordelt i København og Aarhus.
  • kunderne Bestseller, Zalando, Magasin, Philips, Spies og Ilva.