“Vi står foran den største lancerings-periode i BMWs historie, og Super Bowl giver os den rette platform til at få den store gennemslagskraft,” siger Stacy Morris, marketingchef i BMW North America.
Næsten 2/3 af BMWs program står foran extreme makeover – herunder også ActiveE, BMW’s el-bil, der kommer til sommer – og det er anledningen til, efter ti års pause, at returnere til Super Bowl.
Finalen i amerikansk fodbold er den største enkeltstående reklamebegivenhed på kloden, og tilbage i juni – stadig i efterdønningerne af finanskrisen – var 80 pct. af reklamepladsen allerede solgt. I 2009 satte Super Bowl seer-rekord med et gennemsnit på 106,5 mio. seere alene i USA.
AdAge forventer, at Super Bowl-spottet vil blive brugt på at promovere netop ActiveE.
For BMW bliver Super Bowl et gensyn med begivenheden – og en momentan opgradering af bureauet Kirshenbaum Bond Senecal & Partners (ejet af MDC Partners).
Bilkoncernen står nemlig foran at skulle sige farvel til hiditidige leadbureau, GSD&M Idea City (ejet af Omnicom Group), der efter fem års samarbejde for nylig opsagde kontrakten.
BMW har ingen umiddelbare planer om at lade et andet bureau erstatte Idea Citys rolle, men vil fortsætte med førnævnte KBS&P samt Universal McCann og Grey.
Investeringen i Super Bowl den 6. februar, hvor et 30 sek. spot koster op mod 3 mio. dollar, skal ses i forhold til, at BMW allerede har varmet op i år: I de første seks måneder blev der i listepriser brugt 83 mio. dollar mod 138 mio. dollar i hele 2009.