B&O: Farvel til dansk bureau og goddag til et af verdens bedste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter en mere uformel samtalerunde har Bang & Olufsen valgt et bureau, som hører til verdens højst profilerede. En beslutning med potentiale til at gøre en forskel, lyder vurderingen.

At Bang & Olufsen er et dansk erhvervs-klenodie, der har betydelige udfordringer, skal man ikke læse længe på avisernes erhvervssider for at konstatere.

“Men også mange muligheder,” lyder det prompte fra Pia Kleist, der siden sidste sommer har haft ansvaret for Bang & Olufsen’s globale consumer marketing.

Og nu har hun og hendes team så fået en ny bureaupartner til at hjælpe sig med at forfølge mulighederne. Bang & Olufsen har hidtil samarbejdet med danske Co+, men fremover skal man til London. Firmaet har nemlig valgt engelske BBH som sit nye reklamebureau.

BBH står for Bartle Bogle Hegarty, og er blandt verdens mest anerkendte bureauer. Et såkaldt mikro-netværk – en gruppe som med få kontorer rundt om i verden håndterer store globale kunder.

BBH er stiftet af Sir John Hegarty og er desuden et bureau med en tårnhøj kreativ profil.

Den globale tilstedeværelse har spillet en betydningsfuld rolle i valget.

“Bureauskiftet er begrundet i, at vi ønskede et bureau med et større globalt udsyn. Det må gerne have afsæt i Europa men skal helst være repræsenteret på vores nøglemarkeder – herunder Kina,” siger Pia Kleist.

BBH er ikke fundet gennem en konkurrence – man har været rundt og tale med et antal bureauer. Derfor er der heller ikke præsteret et oplæg, som nu skal eksekveres.

“Vi har vurderet bureauerne på bl.a. deres referencer, deres set-up og hvor hurtige de var til forstå os og vores brand. BBH har meget stærke referencer, et kontor i Kina og så har de indtil nu været meget inspirerende at møde. Men det er først nu arbejdet begynder, og alt vil komme i spil,” siger Pia Kleist.

Bang & Olufsen har et samarbejde med danske Hello Monday omkring B&O Play. Hello Monday er lige som BBH et stærkt prisvindende bureau, og det samarbejde anfægtes ikke umiddelbart. BBH kommer dog til at hjælpe med produktet i Kina.

B&O er et dansk brand-klenodie – men har også i mange år været en virksomhed, der har haft et noget skiftende forhold til bureaubranchen. Det har vekslet mellem at ville selv, free-lance konstellationer og bureausamarbejder.

Valget af BBH får dog et godt skudsmål af reklameveteranen Poul Mikkelsen, som tidligere i en klumme på Bureaubiz har kritiseret B&Os markedsføring. Han ser valget af BBH som spændende.

“Det her ligner en af de bedre beslutninger, der har potentialet til at gøre en forskel. Det bliver spændende at følge,” siger Poul Mikkelsen.