B&O: Genrejsningen går ikke som forventet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Derfor overvejer topchefen Tue Mantoni at skære i marketingbudget, lukke butikker og finde nye investorer.

Tue Mantonis plan går ikke som forventet, og B&O overvejer derfor fyringer, nedskæring i marketingbudgettet og lukning af forhandlere i Europa.

”2. kvartal er ikke gået, som hverken jeg eller selskabet ønskede, og vi er selvfølgelig skuffede”, siger B&Os topchef Tue Mantoni i Jyllands-Posten.

Og i Berlingske fortæller han om konsekvenserne:

”Vi kigger på alle vores omkostningskategorier. Det er alt fra administrationsomkostninger til salgs- og marketingomkostninger og generelle omkostninger i forretningen”.

Det er både Kina og Europa, der har udviklet sig problematisk og som sandsynligvis betyder, at årsomsætningen bliver op til 200 mio. kroner lavere end forudset.

Tue Mantoni afviser, at hans masterplan vakler, men siger, at den blot er forsinket og kommer til at tage seks år i stedet for fem år.

Ifølge topchefen klarer B&O sig planmæssigt på fire ud af seks områder.

De fire områder er større fokus på akustik, flere nye produktserier, mere effektiv produktudvikling og hurtigere eksekvering i hele organisationen.

Det ene område, der ikke klarer sig godt, er Kina, hvor samarbejdspartneren ikke har klaret sig så godt, og hvor man derfor nu har opsagt aftalen og vil overtage 21 B&O butikker.

Det andet smertensbarn er forhandlerne i Europa, hvor 25 procent har svært ved at tjene penge og desuden mener topchefen, at alle forretninger trænger til en modernisering.

”Jeg er blevet overrasket over, at vi trods vores produktlanceringer ikke ser, at bunden af vores forhandlernetværk har forbedret sig”, siger Tue Mantoni til Berlingske.

B&O har derfor nedsat en taskforce, der skal identificere forhandlere, der præsterer dårligt og få afsluttet samarbejdet med dem eller finde en anden holdbar løsning.

Men det står fast, at omtrent 125 europæiske forhandlere bliver opsagt det kommende år til halvandet.

I Børsen åbner Tue Mantoni op for, at nye medejere kan købe sig ind i Bang & Olufsen mod at de kan være med til at hjælpe den kriseramte radio- og tv virksomhed ud af krisen.

Der er allerede kommet én storinvestor til. Det er Sparkle Roll Group, der har købt 6,1 procent af B&O’s aktier. Sparkle Roll Group er Kinas største luksusvareforhandler og sælger mærker som Burberry, Lamborghini og Rolls Royce. Det  kan give B&O adgang til butikker, som de ellers ikke ville kunne komme ind i.

Tue Mantoni forestiller sig, at man måske også kan finde en partner i USA, der kan hjælpe B&O til at vokse hurtigere (Berlingske Business, p. 6, Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 9 samt Børsen, p. 8-9).