B&O går uden om bureauer i filmproduktioner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I hvert fald på en række af dem. B&O lægger vægt på at tage større ansvar for filmproduktionerne og på at vælge den rigtige leverandør fra projekt til projekt. Det har et lille produktions-selskab nydt godt af.

Efteråret har budt på flere eksempler på, at det klassiske full-service reklamebureau er stærkt udfordret i disse år. Bl.a. fordi annoncørerne spreder deres indkøb meget mere.

Det er også tilfældet hos Bang & Olufsen, der bl.a. har grebet filmproduktionen anderledes an.

Firmaet har hyret et af verdens hotteste reklamebureauer, engelske BBH, til at hjælpe med at tilrettelægge sin markedsføring. Det er så sket med udviklingen af The Living Room Tour, der er blevet skudt i gang i dag med ex-Beatlen Sir Paul McCartney som den absolutte hovedperson. I første runde handler projektet om at give mulighed for at lære en række kunstnere og deres musik bedre at kende.

Der har også være danske bureauer involveret – Wunderman og OMGs Resolution – men mere overraskende har det lille produktions-selskab, Drama Deluxe, også fået en rolle.

Firmaet har lavet lanceringsfilmen omkring tre ny-designede højtalere, der er er de første, hvor B&O anvender trådløs teknologi.

Produktionen er sket i direkte samarbejde mellem B&Os Senior Marketing Project Manager, Nicolaj Damm, og Drama Deluxe. Og det er ikke første gang, han har valgt at springe reklamebureauet over.

“De har lavet en række film, som er mere fortællende og dybdegående end klassiske reklamefilm, og det gælder også den nye. Filmene er udviklet fra grunden i et direkte samarbejde mellem Drama Deluxe og jeg,” siger Nicolaj Damm.

For ham er det ikke kun denne særlige filmtype, hvor man kan praktisere et direkte samarbejde.

“Hvis vi skal have udviklet et kreativt koncept, så går vi oftest til vores reklamebureau. Og her kan der også være tale om, at de kommer til at stå for filmproduktioner i forlængelse af konceptudviklingen. Men når det er sket, så kan jeg sagtens forestille mig, at vi med fordel kan køre videre med ideer – også til egentlige reklamefilm,” siger Nicolaj Damm og fortsætter:

“Det er vores opgave som virksomhed at sikre så effektive processer som muligt, og det betyder, at vi i hvert enkelt projekt skal bruge rådgivere, der hvor de tilfører værdi. Jeg mener grundlæggende, at man som annoncør skal involvere sig mere i filmproduktioner og tage et større ansvar, hvor man kan – lige som det sker på andre områder inden for markedsføringen. I mange situationer vil det optimale samarbejde involvere reklamebureauet – i andre er opgaven så defineret, at bureauet kan blive et mellemled, og så giver det mere mening at køre samarbejdet direkte.”

Nicolaj Damm fremhæver desuden, at det stramme fokus på værdiskabelse kan medvirke til at frigive ressourcer, som i stedet kan investeres i produktionen.

Han erkender, at det stiller større krav til kundesiden, at arbejde på den måde. Han er ikke selv filmuddannet, men han har i en årrække stået for filmproduktion hos Sonofon og bl.a. været med på Polle fra Snave.

“Så på den led har jeg opbygget en god erfaring i filmproduktion. Det vigtige er, at man som annoncør tager et større ansvar for filmproduktionen, men vil man lige som os gå ind i et direkte samarbejde med et produktionsselskab, så stiller det store krav til dig selv i forhold til at definere, hvad du kan og vil med dine film for at kunne indgå i dialogen med produktions-selskabet. Hvis ikke man er meget klar her, så skal man ikke gå ind i en sådan model,” siger Nicolaj Damm.

Han er særdeles godt tilfreds med resultaterne af de film, som han har lavet sammen med Drama Deluxe. Samlet har de givet mange millioner visninger.

“Men vigtigst af alt er, om vi har kunnet fange folks interesse. Vi satser mere og mere på det digitale univers, fordi vi gerne vil give vores kunder mulighed for at opleve produkterne frem for at læse om dem. I mere end halvdelen af visningerne er filmene blevet set til ende, og det er for os et interessant tal,” siger Nicolaj Damm.

Den nyeste film lavet af Drama Deluxe kan ses herunder.

De tidligere film kan ses her