Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Med et regnskabsår, der løber fra sommer til sommer, burde Bocca’s nyeste regnskab blive modtaget med bange anelser. Men det var der ingen grund til. Web-bureau har givet vækst.

2. halvår bliver sandhedens øjeblik for mange bureauer, lyder den gennemgående forventning. Og når regnskaberne for 2009 skal gøres op, formodes de at blive en gyselig læsning.

Nu kan man ikke tage et enkelt bureau som strømpil, men dømmer man alligevel på basis af Bocca’s regnskab, der sluttede d. 30. juni, så ser det ikke så slemt ud. Snarere tværtimod.

Regnskabet dækker 2. halvår af 2008, hvor krisen startede for mange, og 1. halvår i år, der er af de fleste er blevet udpeget som en rædselsfuld periode,. Alligevel evner Bocca at præsentere en markant fremgang både i bruttoavance og overskud.

En af forklaringerne er satsningen på at etablere eget web-bureau under navnet Bocca Wired.

“Reklamebureauet havde i sig selv en mindre fremgang, men tallene for sidste år rummede de digitale aktiviteter, som nu er lagt over i Bocca Wired. Og lægger vi Bocca og Bocca Wired sammen, så står der en ganske flot fremgang”, siger adm. dir. Morten Theil og forklarer bevæggrundene for at udskille Bocca Wired.

“Vi har gjort det dels af kulturelle årsager og dels for at vise, at vi tager området alvorligt. Vi skal have kompetencerne, men det skal ikke være noget, der sidder ovre i hjørnet og kan hjælpe med en hjemmeside og samtidig skal der være mulighed for at etablere en partnerstruktur, så vi kan holde på kompetencerne”.

Bocca Wired køres af Mikkel Hyldenbrandt og Mikkel Würtz.

Selvom regnskabet er flot – specielt når man tager i betragtning, at fremgangen er opnået i et kriseår – så har Bocca alligevel mærket krisen.

“Men samtidig har vi været heldige at lande nogle nye kunder. Vi er dog heller ikke sluppet for at justere lidt på medarbejdersiden. Jeg tror, tiden er til at holde en meget fast kerne og så trække på free-lance kræfter. Det giver en større fleksibilitet, som er vigtig i tider som disse”, siger Morten Theil.

Nøgletal for Bocca Gruppen

  • Bruttoavance 15,146 mio. kr. +26,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 946.625 kr. +3 pct.
  • Lønandel 63 (67)
  • Resultat af primær drift 3,024 mio. kr. +128,4 pct.

Bureaubiz udkommer i denne uge med sin årlige regnskabsanalyse, som for 2008 omfatter 106 bureauer med en samlet bruttoavance på 3,7 mia. kr. Heri er Bocca optaget med tallene for 2007/08, fordi de nye tal ikke var klar ved deadline. Rapporten koster 1200 kr. excl. moms og kan bestilles ved at maile til

finn@bureaubiz.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club