Bocca- og PeopleGroup-kunde går i konkurrence

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En bureauindtjening på 13-15 mio. kr. over tre år skal i udbud. Kunden har gjort sig bemærket med utraditionel markedsføring, og man vil nu gå fra at have to bureauer til ét mere bredt favnende.

Danmarks største trafikselskab, Movia, skal i EU-udbud med det formål at finde et reklamebureau for de kommende tre år, med mulighed for yderligere to år.

To bureauer arbejder i dag med det område, som udbuddet omfatter: Bocca og PeopleGroup.

”Bocca har igennem seks år stået for især vores produktmarkedsføring, herunder A- og S-busserne, mens PeopleGroup har stået for vores digitale tjenester, bl.a. apps og FaceBook. EU-udbuddet er noget, vi skal ud i – ikke i utilfredshed med vores bureauer – men vi benytter lejligheden til at samle opgaverne hos ét bureau, et fullservice-bureau, fordi det digitale er en så integreret del i vores samlede virksomhed,” siger Stine Bay Michelsen, der er funktionsleder i marketing hos Movia.

Buslinjer og lokalbanestrækninger emmer måske i sig selv ikke af involvering og sexiness – ikke desto mindre har markedsføringen fra Movia de senere år formået at trække betydelig opmærksomhed, bl.a. Boccas ”Byturen”  fra efteråret 2011, som hentede over fire mio. visninger og en shortliste i Film Lions i Cannes.

Udbuddet, der kan ses her, lægger op til en prækvalifikation af 3-4 bureauer, “hvor man for at blive prækvalificeret skal fremvise to referenceopgaver”, understreger Movia. 

Udbudsmaterialet nævner et budget på 13-15 mio. kr. i tre-års perioden – et beløb, der vel at mærke er ekskl. mediakøb (og moms). Movia nævner, at man i sagens natur har adgang til en række gratis mediapladser i og ved busserne, og et bureau – via bussens synlighed i bybilledet – vil opleve stor synlighed af sit arbejde.

Og dét med det ene bureau skal tages bogstavligt:

”Vi laver én aftale, og tænkningen skal udspringe ét sted fra. Vi forventer ikke fuld kompetence inden for PR, CRM, event og filmproduktion – på disse fire områder kan der tilkøbes ydelser – men man skal kreativt også kunne tænke disse elementer ind. Vi er interesserede i et reklamebureau, der kan integrere de digitale informationsløsninger med produktmarkedsføringen, og som kan løfte en bred portefølje af opgaver – og med forskellige samarbejdspartnere,” siger Stine Bay Michelsen.

Hun tilføjer i forbindelse med sidstnævnte, at Movia bl.a. har en del markedsføring lokalt i samarbejde med kommunerne.

Mindst ét af Movias nuværende to bureauer mister således kunden – omvendt har begge bureauer mulighed for at vinde et endnu større budget, end man hver især håndterer i dag.

Ansøgningsfristen til prækvalifikation er mandag den 3. juni kl. 12.00. Movia tror, at 15-25 bureauer vil anmode om prækvalifikation.