Bocca ude med sin hidtil største kampagne

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

I sommer gik de store spillere på den danske ingeniør-scene sammen for at positionere faget. Bocca blev valgt til opgaven, og nu ruller en landsdækkende kampagne ud – uden brug af kunstige virkemidler.

Fra onsdag den 29. oktober og gennem det meste af november vil ingeniører fortælle deres historier i det danske medielandskab. En stor landsdækkende kampagne har til formål – på autentisk vis – at positionere ingeniørfaget i den brede befolkning.

Bag kampagnen står en fælles dansk organisation, Engineer The Future, der bl.a. består af Ingeniørforeningen, Dansk Industri, landets universiteter samt Novozymes, Lego, Danfoss, Coloplast og Siemens.

Organisationen valgte i juni Bocca til kampagnen, som ikke er helt ubetydelig. Faktisk er den bureauets hidtil største. Adm. direktør Morten Theil fra Bocca siger:

”Danmark mangler flere og bedre ingeniører, og hvis vi skal sikre landets fremtidige velstand, er der brug for en gennemgribende opfattelsesændring af ingeniørfagets betydning.”

Han tilføjer:

”Mange ved heldigvis, at de vil være ingeniører. Men der er også mange – for mange – der slet ikke kan se sig selv i rollen som ingeniør, fordi de forestiller sig et ensrettet liv med regneark, gul hjelm og høj taljeføring. Men virkeligheden er en anden.”

Og netop virkeligheden er derfor blevet et bærende omdrejningspunkt i kampagnen, der benytter sig af autentiske portrætter af unge ingeniører.

”Reklameverden har på kampagneniveau normalt et ret afslappet forhold til sandheden, og derfor var det faktisk fantastisk, at vi her var nået til et punkt, hvor den stærkeste historie, vi kunne fortælle, var den sande historie. Vi har derfor castet over 40 unge ingeniører eller ingeniør studerende, som alle har historier og liv, så spændende, at vi uden brug af kunstige virkemidler kunne markedsføre dem,” siger Morten Theil.

Kampagnen, der benytter sig af alle tilgængelige platforme, henvender sig til både de unge potentielle ingeniører og resten af Danmarks befolkning. Således ligger kampagnens film på landets største tv-kanaler, ligesom også web-tv, bannere, annoncer, outdoor og særlige social media kampagner tages i brug.