Bureaubranchen er under konstant forandring; Hvad der synes rigtigt den ene dag, behøver ikke være det den næste.
I Boccas tilfælde betyder det, at partner og kreativ direktør for så vidt ikke skifter arbejdsplads, men funktion. Ulrik Søby sidder således fortsat hos Bocca, men i modsætning til de seneste seks år ikke længere som kreativ direktør. Nu er han fast freelancer.
Han er dog fortsat kreativ direktør, men det er i firmaet Ulrik Søby.
Den nye ordning – og aftale – rummer muligheden for i større omfang at vælge nye makkere. Det gælder begge parter, begge veje, og det har været en af drivkræfterne i aftalen. Ulrik Søby uddyber det således:
“Aftalen giver frihed og rum til at indlede et nyt kapitel, hvor jeg på en række projekter nu kan sejle under eget flag,” siger Ulrik Søby.
For Boccas vedkommende betyder det, at bureauet ruller sin netværksmodel – Bocca & Friends – yderligere ud. I efteråret sad der ca. 20 personer i bureauets lokaler, nu lander tallet snart på 30. Og der er blevet færre Bocca’er, og flere Friends.
Boccas adm. direktør – og værten i det faglige kollektiv – er Morten Theil:
”Vi er en fast kerne på 7-8 projektledere og storytellers, heriblandt senior art director Jesper Kjeldsen, der også er partner. Vi er tilbage til det materiale, der startede bureauet, og har samtidig foldet et kompetence-center ud. Ulrik Søby sidder her halvtid og er dermed fortsat på de projekter, vi har i forvejen. På nye projekter vurderer vi fra gang til gang, hvem i huset vi skal bruge, afhængig af projektets karakter. I stedet for faste medarbejdere har vi et fagligt og socialt kulturfælleskab på samme lejemål.”
Hvad angår spørgsmålet om et reklamebureau uden en kreativ direktør, har Morten Theil denne tilgang:
”Hvis du spørger mig, om det er lyst eller nød, så er svaret, at det virker rigtigt, set på et marked, hvor behovet for kompetencer konsekvent skifter. Det kan grænse til det utroværdige at stille med de samme 2-3, hvad enten det er detailhandel, gaming eller NGO.”