“Bureaukonkurrencer kan man afholde i utilfredshed med det eksisterende bureau. Det var på ingen måde tilfældet her. Bog & idé gjorde det, fordi vi sidste år havde lavet det største resultat nogensinde. Og når man er på en bølge af drift og succes, så bør man tage de lange briller på. Bureaukonkurrencen blev holdt, fordi vi havde det økonomiske og mentale overskud til at tænke nyt,” siger Lone Blume, marketingchef hos Bog & idé.
Derfor blev kædens hidtidige bureau, Brandhouse, udfordret af 727 og en konstellation fra Recommended – og sidstnævnte endte med at få budgettet.
“Vi havde valgt bureauerne ud fra deres retail-erfaring, og dén demonstrerede de alle med spændende og gennemarbejdede oplæg. Recommended endte med at vinde på elementer, der faldt i særlig god tråd med kædens visioner,” siger Lone Blume.
Det lyder næsten som en kommentar i en sportsreportage, når Rune Gitz-Johansen, adm. direktør i Recommended i København, siger, at det var et kollektiv, der vandt – men ikke desto mindre:
“Sammen med vores søsterselskaber Zupa og Zupa Direct satte vi et strategisk set-up for kunden og mødte deres forretning på alle niveauer. Ikke mindst i dét, som vel nok er det vigtigste af alt for en detailkæde, nemlig den daglige drift og evnen til at skabe pulsslag”, siger Rune Gitz-Johansen i en pressemeddelelse.
Kollektivet understreges af, at det er søsterselskabet Digital Xpress, der leverer selve systemplatformen.
Bog & idé er en uafhængig boghandlerkæde, der hører under kædekontoret Indeks Retail, som også står bag de frivillige kæder Bøger & Papir og BOGhandleren. Indeks Retail står derved bag i alt 175 boghandlere i Danmark med en samlet detailomsætning på ca. 1,8 mia. kr og ca. 1.100 medarbejdere.