Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Selvom Impact har været Bog & Idés bureau i en årrække, var bogkæden ude at afsøge markedet, inden man valgte samarbejdspartner til at udvikle en ny app, der skal samle streaming, webshop og loyalitetskoncept.

Ti procent af salget på bogmarkedet er rykket over på streaming. Det oplever Bog & Idé, som på den baggrund nu tager endnu et step i den digitaliseringsstrategi, der blev lanceret i 2016.

Indeks Retail, der står bag Bog & Idé, lancerer nemlig en app, der samler streaming, e-handel og et loyalitetskoncept. App’en kommer til at koste omkring 7-10 mio. kroner, når man går ud af år to.

Bag app’en står bureauet Impact, som også har været med på sidelinjen, da første step i Bog & Idés digitalisering blev taget i 2016 med en btb-webshop, og og året efter, da man lancerede en btc-onlinebutik

Det var dog ikke en selvfølge, at Impact også fik opgaven at udvikle den nye app, siger Indeks Retails adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen.

”Vi har været ude at se os omkring og haft telefonmøder med tre andre bureauer, men det endte med, at vi valgte Impact, fordi de kender vores forretning. Det har også været vigtigt for os at vi kunne skabe et tæt samspil mellem webshop og app’en.”

Loyalitetskonceptet er ikke på plads endnu
Udover streaming og e-handel, vil den nye app som nævnt også indeholde et loyalitetskoncept, men hvad det konkret går ud på, kan Marianne Lyngby Pedersen ikke sige endnu.

”Loyalitetskonceptet er work in progress, så det kan jeg ikke fortælle mere om nu, udover, at det koncept, vi har, skal stærkere,” siger hun og nævner, at lige nu går bogkædens loyalitetskoncept ud på, at der er fri fragt, særlige tilbud og nyhedsmails om kommende litteratur til medlemmerne i kundeklubben.

Skal sikre konkurrencekraft
Målet med app’en er at sikre relevans og stærke kunderelationer i en digital fremtid samt sikre konkurrencekraft overfor blandt andre Amazons streaming- og loyalitetsprogram, Amazon Prime, siger Marianne Lyngby Pedersen og fortsætter:

”Vi skal følge med kundernes behov. Vi er ikke enten en streamingtjeneste eller en boghandel. Vi skal samlet have det stærkeste tilbud til kunderne, uanset om de vil købe bøger online og hente i butik, streame online, søge viden om litteratur, have den fysiske oplevelse i butikkerne og så videre. Det er dén kombination, der sikrer os loyale kunder og livstidsværdi.

Tre markedsundersøgelser
Forud for udviklingen af app’en har Bog & idé foretaget tre markedsundersøgelser, hvor godt 2.500 kunders læse- og streamingvaner, shopping-mønstre og søgeadfærd omkring bøger og litteratur mv. er blevet kortlagt nøje.

”Det er tydeligt, at fremtidens læser er super fleksibel. Hun har måske en fysisk bog på natbordet, mens hun lytter til bøger, når hun pendler. Danskerne vil gerne læse flere bøger, end de gør, men måden afhænger af situationen. Vi tror på, at vi med den nye app får et stærkt tilbud til alle, uanset om man er dedikeret digital læser/lytter, eller om man bruger lyd som et alternativ til de fysiske bøger,” siger Marianne Lyngby Pedersen.

Læserne søger mening og mental næring
Ifølge Marianne Lyngby Pedersen vil den nye app både booste salget af fysiske bøger og generere større kundeloyalitet og generel tilfredshed med Bog & idé.

”Jeg tror, at folk er ved at få nok af halvtomme Netflix-serier og underholdning uden dybere mening. Man kan ikke kun spise sukker, man skal også have noget nærende. I Bog & idé er vi først og fremmest boghandlere, og vi ønsker at give folk de mentale vitaminer og særlige sanseoplevelser, de har brug for. Om de så konsumerer litteratur via lyd eller fysiske bøger, betyder mindre.”

Over halvdelen – nærmere bestemt 60 pct. af Bog & Idés kunder – benytter sig af click & collect i forbindelse med webshoppen. Ifølge Marianne Lyngby Pedersen er det en større andel end normalt på bogmarkedet, der dermed kommer ned i butikkerne for at hente bøger i stedet for at få dem tilsendt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club