Branchefolk i tirsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

DRRBs afgående formand om Visitdenmark og sociale medieeksperter om folkelige oprør.

Jan Olsen: Visitdenmark skal sælge oplevelser

“Vores opgave er at trække flere møder til landet ved at markedsføre branchen på en anderledes og spændende måde, siger Jan Olsen, tidligere formand for DRRB, nu adm.dir. i Visitdenmark.

Visitdenmark kan ikke skrue på prisen, selvom den er alt for høj sammenlignet med andre lande. Derfor mener Jan Olsen, at Visitdenmark må tillægge møder en anden værdi, der samlet gør udbyttet større for kunden, end hvis man havde holdt mødet i et andet land.

“Det gælder om at fremhæve vores styrker. Vi skal ikke bare sælge et møde eller en kongres, men hele oplevelsen omkring begivenheden”, pointerer Jan Olsen.

Visitdenmarks budget er på 250 mio. kroner og de penge skal fremover udelukkende bruges på markedsføring.

“Det handler om at bruge hele mediepaletten – også de digitale og sociale medier, der er oplagte platforme til at skabe billig og effektiv kommunikation”, slutter Jan Olsen (Børsen Møder og Konferencer, p. 24).

Sociale medier og folkelige oprør

Sociale medier gør det svært for regimer at bekæmpe folkelige oprør, er budskabet i artiklen i Jyllands-Posten.

“Magten kommer tilbage til folket, for de sociale medier er med til at mobilisere folk og få sandheden frem, siger ekspert i sociale medier og selvstændig rådgiver, Thomas Bigum.

Udfordringen for styret i Egypten er ifølge Martin Sønderlev Christensen, partner i Social Square, at man ikke kan lukke internet og mobilforbindelser ned, for folk finder ud af at omgås restriktionerne.

Men de sociale medier har også en begrænsning ifølge Thomas Bigum: “Man kan risikere, at folk løber med en halv vind. Nogle unge synes måske, at det er sjovt at twitte, fordi det kan skabe ballade, så man skal være opmærksom på troværdigheden” (Jyllands-Posten, forsiden og p. 9).