Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Dell står skidt i brand-analyse, man må ikke twitte mod betaling og politiske reklamer mangler på Google. Desuden går Spar Nord nu landsdækkende i sin markedsføring.

Dell er rutsjet 89 pladser ned i You Gov Zapera’sbrandanalyse. Årsagen er højst sandsynlig en tur i DRs Kontanten, hvor direktøren ikke gjorde en særlig god figur omkring Dells kundeservice. Også virksomheder i oliebranchen er røget langt ned ad brand-stigen på grund af BP-skandalen, som åbenbart er gået ud over hele branchen.

De brands, der ligger i toppen er Lego, Google, Anthon Berg, Sony, TV2, Nokia, DR2, IKEA, Bang & Olufsen og Lurpak. (Berlingske Business p. 15).

Forbudt at twitte om produkter mod betaling

Hugh Grants’ ex, Elisabeth Hurley, skrev positivt om et Estee Lauder produkt på twitter. Forhåbentlig har hun ikke fået penge af virksomheden, for det er ikke lovligt at støtte et produkt uden åbent at erklære, at der er tale om en reklame betalt af virksomheden. Derfor risikerer hun at blive retsforfulgt af Office of Fair Trading (Berlingske Kultur p. 2).

Fravær af politiske reklamer på Google

Malene Birkebæk, direktør for Carat Deep Blue, skriver i en klumme, at der er totalt fravær af politiske reklamer på Google, hvis man går ind og søger på ord som efterløn, velfærd, folkeskoler og folketingsvalg. Til gengæld har LO, banker og arbejdsløshedskasser luret, at disse søgeord giver god reklameværdi. (Berlingske Business p. 15).

Spar Nord går landsdækkende

Spar Nord skifter fokus og er nu på vej med en ny national markedsføringskampagne i stedet for som tidligere at fokusere på lokale tiltag. Den strategiændring har til formål at køre Spar Nord ud på den anden side af finanskrisen. (JP Erhverv, mandag, p. 7)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club