Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Om grøn markedsføring, bøde til TDC, Sydbank, der også vil være national, Topdanmark, der ikke annoncerer, en webfusion i det sønderjyske og Allers regnskab. Samt Recommendeds sociolog om madfanatisme.

Grøn markedsføring: Ny 38-siders vejledning fra forbrugerombudsmanden

I dag præsenterer forbrugerombudsmanden en 38 siders vejledning om grøn markedsføring. Meget kort sagt er indholdet, at påstande om “grønhed” skal vurderes i forhold til tilsvarende varer på markedet; at økologiske nonfood produkter og miljømæssige målsætninger for en virksomhed skal leve op til specifikke krav; og at det hele skal kunne dokumenteres.

Heldigvis lover forbrugerombudsmanden en pixi-udgave i løbet af foråret. (Berlingske Business p. 6-7)

Bøde for kun at vise pris i pop-up vindue

TDC har betalt en bøde på 100.000 kroner, fordi virksomheden i en reklame kun viste den samlede pris ved købet af en mobiltelefon i et pop-up vindue. Markedsføringsloven kræver, at teleselskaberne altid fortæller, hvad den samlede mindstepris er for hele bindingsperioden og det er altså ikke tydeligt nok i et pop-up vindue. (Berlingske Business p. 6)

Sydbank vil tage markedsandele fra konkurrenter på Sjælland

Lige som Spar Nord vil nu også Sydbank skifte fra lokalt til nationalt fokus. Den Aabenraa-baserede bank vil åbne flere filialer i Nordsjælland og i hovedstadsområdet i løbet af foråret. Målet er at tage et par procent markedsandele fra de sjællandske konkurrenter.(Børsen p. 28-29)

Topdanmark: Ingen grund til at annoncere

Marketingchef Bjørn Verwohlt måler ikke Topdanmarks brand ud fra omdømme og image, men ud fra virksomhedens kundeservice og derfor har han fravalgt annoncering. (Jyllands-Posten Erhverv p. 2)

Lille webfusion i det sønderjyske

Det sønderjyske webbureau Confero ApS overtager Simplex Design i Esbjerg og tager samtidig hul på en ny vækststrategi, hvor de satser på den syd- og sønderjyske vækst samt på den stigende efterspørgsel på professionelle webløsninger.

Jesper Outzen er endvidere trådt ud af ejerkredsen i Confero og har i stedet etableret egen virksomhed inden for sociale medier. (Børsen p. 18).

Aller overvejer opkøb efter flot regnskab

Ugebladsgiganten, der har en egenkapital på op mod 4 mia. kroner i ryggen kommer i dag ud med et årsresultat, der viser et plus på driften på 271 mio. kroner og en svagt stigende omsætning til 3,92 mia. kroner trods den ugunstige annoncekonjunktur.

Egenkapitalen kan komme i spil ifølge adm. dir. for Aller Media, Pål Thore Krosby: “Vi har modet og fundamentet til at udvikle og afprøve nye indtægtsmuligheder – også gerne i samarbejde med andre medieaktører. Vi har nu igen en velfungerende forretning, og det betyder, at vi kan tillade os at overveje alle muligheder.” (Børsen p. 12)

Bureaufolk i medierne

Sociolog og fremtidsforsker, Birthe Linddal fra Recommended fortæller i en stort opsat artikel, at madfanatisme breder sig i Danmark og at det går ud over det sociale samvær: “Er det sundt for et barn ikke at måtte spise en pølse sammen med de andre ved et lejrbål eller få flødeskum på den varme cacao til børnefødselsdagen? Nogle ting giver social mening og tilfører dermed også sundheden en vigtig dimension”, mener Birthe Linddal. (Jyllands-Posten Plus p. 1,4,5)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club