Brancheklip fra mandagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om TDCs redningsplan med fem punkter for marketing og innovation. Samt branchefolk i weekendens aviser: Jens Gaardbo om Lykke, Jesper Klit om Paris Hilton og Birthe Lindal om det nye kvindemagasin.

5-punkts marketing og innovationsplan i TDC

TDC’s topchef Henrik Poulsen har lavet en plan for at sætte gang i TDC’s ikke-eksisterende vækst.

Den første del af topchefens plan fokuserer på yderligere at effektivisere. Den anden del handler om marketing og innovation, og den skal sørge for at TDC holder sig opdateret med kundernes behov og krav i fremtiden. 5-punkts innovations- og marketingplanen ser således ud:

  1. TV skal ud alle steder. Ikke bare gennem Yousee og TDC’s tv-produkter på fastnettet, men ud alle de steder, hvor TDC håndterer kunderne. F.eks. er tv blevet et centralt produkt, eksempelvis også på mobilen
  2. Mobil adgang til data. Kunderne skal kunne lagre data, f.eks. private familiebilleder på TDC’s servere eller på hjemmeservere, som er leveret af TDC.
  3. Udvikle fastnettet, så det fortsat er relevant og ikke bliver kørt over af mobilnettet. Derfor har TDC lanceret tv-produkter på fastnettets bredbånd samt musik gennem tjenesten Play.
  4. Udvikle fremtidens erhvervsløsninger, hvor selv mindre virksomheder kan udnytte avancerede teleløsninger.
  5. Styrke butikker og salgskanaler. Samtidig skal der investeres i TDC’s onlineunivers.

    (Børsen, p. 7)

Branchefolk i medierne

Jens Gaardbo, tidligere kommunikationschef i medicinalvirksomheden Lundbeck, nu selvstændig med eget kommunikationsbureau, mener at den danske depressionskomedie “Lykke” ikke er i nærkontakt med virkeligheden. Han mener, at den danske medicinal industri er overordentlig strategisk og velovervejet.

“Der er masser af kommunikationsudfordringer i den branche, og hver dag har sin krise. Men der er ingen panik”, siger Jens Gaardbo (Berlingske Business søndag, p. 8).

Jesper Klit, forfatter til flere bøger om journalistik og kommunikation, siger i forbindelse med Paris Hiltons 30 års fødselsdag, at celebrity stjernen ikke skal måles ud fra gamle kriterier for succes. I en moderne medieverden og de krav, den stiller, er hun ifølge Klit en liga for sig:

“Paris Hilton er ypperstepræstinden inden for moderne lethedskultur, hvor man ikke nødvendigvis skal kunne noget specifikt for at få taletid eller fremlægge et alenlangt cv. Hilton har et unikt talent, som mange ledere, politikere og virksomheder misunder hende, nemlig at tiltrække opmærksomhed” (Berlingske Fri lørdag, p. 9).

Sociolog Birthe Linddal, Recommended, mener i en artikel om det nye kvindemagasin “Liv”, der er målrettet kvinder over 40, at nutidens modne kvinder har masser at byde på, til trods for at de ikke længere er purunge.

“Men kigger vi på tidens idealer, og ikke mindst på mediebilledet, er det den unge kvinde, som er idealet. Og er der endelig en mere moden kvinde i rampelyset, fremhæves hun ofte for sit ungdommelige ydre frem for eksempel sin erfaring og sit vid – måske er Danmark bare ikke klar til kloge kvinder. De kan jo være både en trussel over for deres medsøstre, så vel som overfor mændene og derfor skal de ikke vises frem”, siger Birthe Linddal (Berlingske Fri lørdag, p. 13).