Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Læs om de sociale medier, der giver småsparere og utilfredse aktionærer nye muligheder for at skaffe sig indflydelse. Samt om Sunrise direktør, der skal på hård networking cykeltur i Belgien.

Cirka 30 pct. amerikanske aktionærer er såkaldte detailaktionærer – altså det modsatte af store institutionelle investorer. Og ud af denne tredjedel er der ca. 90 pct., som aldrig stemmer til generalforsamlinger.

Det anslår Jeff Marshall, der er en af tre stiftere bag hjemmesiden Moxyvote.

Moxyvote giver passive aktionærer mulighed for at stemme, skaffe sig et nemt og hurtigt overblik over aktuelle sager og se let tilgængelige anbefalinger og analyser fra forskellige rådgivere og interesseorganisationer.

Hvis man ønsker det, kan man definere en fast stemmepolitik på hjemmesiden, hvorefter Moxyvote tager sig af at afgive stemmerne. Man kan diskutere og udveksle erfaringer med andre investorer. Eller man kan vælge at følge anbefalinger fra bestemte organisationer, som man støtter og stoler på.

På den måde kan man stemme konsekvent for en bestemt sag som f.eks. bæredygtighed eller flere kvinder i bestyrelserne.

Moxyvote kan bruges af alle, der ejer aktier noteret på en amerikansk børs. Der er planer om at rykke til udlandet, men ingen konkret tidshorisont (Børsen Privatinvestor, p. 4-5).

Branchefolk i medierne

Direktør i Sunrise Reklamebureau, 41-årige Simon Hertz skal deltage i det 170 km lange belgiske cykelløb Vélomédiane Claude Criquielion sammen med 5 andre erhvervsfolk fra henh. BMW, E. Michaelis & Co, Nordea Markets, Mærsk Line Sustainability og Nykredit.

Simon Hertz siger til Børsen, at hans udfordring er konstant at blive bedre med sit cykelniveau, og hans motto er: For den der bærer viljen i hjertet, er intet umuligt (Børsen, p. 34).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club