Brancheklip fra mandagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om, at McDonald’s undskylder i gigantisk markedsføringskampagne og en brandrådgivers mening om Ritt Bjerregaards nye rolle.

McDonald’s i Australien er i gang med at rulle en gigantisk markedsføringskampagne ud på de vigtigste af landets medieplatforme som tv, aviser sociale medier og radio.

Formålet med kampagnen er: “Undskyld, vi har en dårlig kaffe, vi vil gøre det bedre”.

Gæsterne har igennem længere tid klaget over den dårlige kaffe, og det får nu kæden til at lede efter den helt rigtige kaffebønne og professionelle barristaer til at servere en god kaffe i kædens 650 restauranter (Børsen, p. 30).

Branchefolk i medierne

Martin Roll, brandrådgiver med bopæl i Singapore, er ikke begejstret for Ritt Bjerregaard og de øvrige BRIK-ambassadørers udnævnelse.

Martin Roll mener, at det vil være klogere at udnytte de danske erhvervsfolk i eksempelvis Kina, styrke den danske ambassade i Beijing, udnytte kompetencerne i Dansk Industri og Danmarks Eksportråd endnu bedre. Og så kan Kongehuset med fordel benyttes mere.

De danske netværk, der er etablerede bør altså bruges, mener Martin Roll, i stedet for at udnævne en speciel ambassadør uden indgående Asien-erfaring og personlige netværk i Kina (Berlingske Business, p.2).