Brancheklip fra mandagens og weekendens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om detailhandelsekspert, der modsiger Martin Lindstrøm. Kommunikationsmand, der mener, at forholdet mellem journalister og politikere går ind i en ny fase. Kommunikationschef, der skriver, at skattesystemet bør ændres og reklamebureaudirektør, der lancerer hudplejeserie.

Discountbutikker går aldrig af mode, mener direktør Bruno Christensen fra Detailhandels Promotion. Han bakkes op af både Retail Institute Scandinavia samt af Coop.

I sidste uge sagde marketingguruen Martin Lindstrøm ellers til Jyllands-Posten, at en af de fem nyeste forbrugertrends var, at forbrugerne er trætte af discount og søger mod kvalitet og købeoplevelser i andre type butikker.

Martin Lindstrøm brugte butikskæderne Whole Food og Trader Joe som eksempler på den nye kvalitetskonkurrence, som discountsektoren udsættes for.

Men ifølge Bruno Christensen er de to eksempler malplacerede, idet han mener, at Whole Food er en nicheforretning og i øvrigt en fiasko i England og at Trader Joes er rendyrket discount (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 6).

Branchefolk i medierne

Timme Bisgaard Munk, redaktør af kommunikationsforum.dk mener, at forholdet mellem journalister og politikere går ind i en ny fase, hvor politikere aktivt udfordrer mediernes forsøg på at sætte dagsorden.

Timme Bisgaard Munk kalder det metaspin-perioden, hvor pressens arbejdsmetoder og attitude er under angreb:

“Det nye med metaspin er, at politikerne aktivt udfordrer mediernes forsøg på at sætte dagsorden og det hænger blandt andet sammen med, at medier og journalister i dag har et meget ringe image, som gør det muligt for politikerne at sparke på nogen, der ligger ned. Tidligere spillede man med på spillet, så godt man kunne”.

Først var der spindoktor-perioden fra 2001-2008 med Anders Fogh Rasmussen som den fremmeste udøver. Dernæst har der fra 2008-2010 været en antispin-periode, hvor der var et ønske om ægthed, hvor politikerne lukkede op for privatlivet, men samtidig også blev angrebet på privatlivet, f.eks. i tilfældet Henriette Kjær. I metaspin-perioden svarer politikerne igen, senest set med Bertel Haarder og Anders Samuelsen (Berlingske Politiko, p. 3).

Kommunikationschef i Par No 1, Steen Bjerre, skriver i et indlæg, at det er bydende nødvendigt, at Danmark ændrer skattesystemet og øger produktiviteten.

Steen Bjerre skriver endvidere, at Danmarks Vækstråd foreslår, at skatten på arbejdsindkomst sænkes, mens skatten på fast ejendom hæves. Desuden kommer han i indlægget ind på, hvordan formanden for Danmarks Vækstråd, Lars Nørby Johansen, på generalforsamlingen i Aalborg Industri- & Handelskammer, sagde, at der skal ske gennemgribende reformer og at de kommer til at gøre ondt, og samtidig slog han fast, at dette var et wake-up call til et glad lallesamfund (Jyllands-Posten, p. 17).

Strategisk direktør og stifter af reklamebureauet Integral, Casper Janns, lancerer dansk økologgisk hudplejeserie med navnet Qua Organic.

Arbejdstitlen for Casper Janns’ nye serie har været “intelligent skønhed”, og han har tilføjet et element, der normalt ikke dyrkes i creme-branchen, nemlig humor. På hvert produkt, er der en lille sætning, der følger indholdet på vej. Det kan f.eks. være “Even if I feel spent I look priceless” (Berlingske Søndag 4. sektion, p. 25).