Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Læs om, hvad partierne vil opnå ved at bruge de sociale medier samt om Jacob Møller fra Kiloo, der i Politiken fortæller, hvordan man udvikler en app.

De politiske partier har tidligere udtalt til bureaubiz, at de primært vil bruge andre medier end de sociale medier i valgkampen. F.eks. vil De Radikale primært bruge outdoor, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti vil primært bruge print, Enhedslisten foretrækker biografreklame, mens de øvrige partier vil bruge en bred vifte af medier. 

Men en mindre del af strategien er dog de sociale medier, og i dag kan man læse i Berlingske, hvad partierne vil opnå på de sociale medier.

SF går efter vælgere, der i forvejen sympatiserer med partiet med det formål at skabe en dialog mellem kandidat og vælger. Derudover vil partiet skabe et forum for en direkte og ufiltreret dialog mellem kandidat og vælger.

Socialdemokraterne går også efter sympatisører, men med det formål at gøre sympatisørerne til kampagnechefer for at få dem til at gå ud og stemme dørklokker hos 500.000 vælgere.

Venstre, derimod, vil have fat i de usikre vælgere via applikationen: “Derfor stemmer jeg på Venstre”, hvor Venstre-vælgere skal overbevise deres bekendte om, at Venstre skal fortsætte i statsministerstolen.

Venstre har også lanceret spillet MINIsteriet på Facebook, hvor førstegangsvælgerne kan lege statsminister og samle point til en brunch med Lars Løkke Rasmussen.

Liberal Alliance vil med spillet “Freedom Fighters” ifølge Anders Samuelsen “oplyse befolkningen og nuancere debatten” og partilederen mener, at spillet er så genialt, at selveste præsident Obama vil kopiere det! 

Berlingske har desuden foretaget en rundspørge blandt 500 af landets folketingskandidater og her svarer knap 64 procent, at de sociale medier er vigtige eller meget vigtige for deres eget valg.

Det hænger godt sammen med, at Anker Brink Lund, professor i medieledelse, tidligere har sagt til bureaubiz, at sociale medier bør bruges som platform for de personlige stemmer og ikke til den sædvanlige partipropaganda (Berlingske Politiko, p. 7-8).
 
Branchefolk i medierne

I artiklen: “Apps vil ændre din verden”, udtaler Jacob Møller, direktør i apps-bureauet Kiloo, at smartphone-teknologien er “det største skift i brugen af marketing kroner siden TV”.

I artiklen: “Sådan laver du din egen app”, får Jacob Møller lov til at komme med en række gode råd om, hvordan man udvikler sin egen app, mens han konstaterer, at størstedelen af alle spil-apps er af utrolig ringe kvalitet.

Kiloo har selv udviklet reaktionsspillet Whac-a-Mole, der har haft 5 millioner gratis downloads på Android og iPhone.

Ifølge Jacob Møller er første trin i udviklingen af en app, at spørge sig selv om, hvad brugerne får ud af at downloade din app. Derudover skal man finde ud af om det skal være en gratis app, eller om den skal koste 6 eller 30 kroner, som apps typisk gør, hvis de ikke er gratis.

Det grafiske udtryk og valget af platform er også afgørende, mener Jacob Møller og først når disse punkter er afklaret, kan man gå i gang med udviklingen (Politiken Gadgets, Lørdag, p. 4-5 og p. 10).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club