Brancheklip fra mandagens og weekendens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om B&O’s image, nation branding og hvem, der er bedst til politisk kommunikation: et ikke nødvendigvist stuerent valg.

B&O har dårligt image – især blandt unge

B&O ligger som nr. 11 i en image analyse foretaget af YouGov Zapera. B&O ligger dermed dårligere end Lego, Google, DR2, Sony, Anthon Berg , DR, TV2, Nokia, Ikea og Ecco i nævnte rækkefølge.

Især dem under 40 vurderer B&O markant ringere end dem over 40. Det er der ikke noget underligt i, mener professor ved CBS, Majken Schultz, der mener, at de unge interesserer sig mere for Apple end for B&O.

B&Os adm.dir., Kalle Hvidt Nielsen mener heller ikke, at det er realistisk at gå efter de helt unge, og derfor er man ikke særlig meget tilstede på de sociale medier.

Til gengæld mener B&O-direktøren, at man skal målrette markedsføringen efter de 30-årige og derfor har B&O styrket markedsføringsindsatsen med et trecifret millionbeløb, der skal bruges på tv-reklamer, magasinannoncer, avisannoncer og events.

Anne Glad, partner hos Sunrise mener, at B&O har et problem generelt:

“Dem, som er over 40 år, kender jo B&O for et fantastisk flot design, som danskerne kunne være stolte af, og som kunne henrykke internationalt. Men de seneste to årtier har B&O udviklet sig til et luksusbrand med fuldstændig vanvittig prissætning og et design, som ikke længere er banebrydende” (Berlingske Business Lørdag, p.4-5).

Nation-branding via sportsbegivenheder

I løbet af 2011 og 2012 vil Fonden til Markedsføring af Danmark igangsætte et sportskonsortium i samarbejde med Sport Event Danmark.

“Satsningen på sport er en vigtig del af vores markedsføringsindsats, eftersom vellykkede sportsarrangementer sender et signal til omverdenen om, at Danmark er et kreativ og åbent samfund,” forklarer Anders Bering, kontorchef i Økonomi- og Erhvervsministeriet samt markedsføringschef for taskforcen Branding Danmark.

Danmark indtager en 14. plads på den årlige rangering: Nation Brands Index, der udarbejdes af briten Simon Anholt, som regnes for en specialist inden for nation branding (Jyllands-Posten Søndag, p. 10-11).

Pia Kjærsgaard bedst til politisk kommunikation

Ifølge 40 kommunikationseksperter, heriblandt Timme Bisgaard Munk fra K-forum, Astrid Haug fra Berlingske og Jens Gaardbo fra KasterGaardbo, er Dansk Folkeparti det parti, der er bedst til at kommunikere. Samtidig er Pia Kjærsgaard den politiske leder, der evner at kommunikere sit budskab bedst og hun er også den, der evner at kommunikere mest troværdigt. Konservative og Lars Barfoed ligger helt i bunden (Berlingske Politiko, p. 4-5).