Brancheklip fra onsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om S der vil kopiere Obama, Liberal Alliances reklamemand, inkompetence hos marketingafdelinger, pensionsselskabers sprog og Superligaens jagt på sponsorer. Og så Bjørn Stene på slap line.

S vil kopiere Obamas Valgkampagne

Komfo, der udvikler facebook applikationer, har for Socialdemokratiet i omkring et år og for et ukendt beløb arbejdet på den foreløbig største satsning på Facebook.

Metoden går ud på at dele politiske videoer på sin Facebookside, få point for at være aktiv og mulighed for at vinde en præmie når valget er slut, og den er taget direkte fra Obamas kampagne fra 2008. Den amerikanske kampagne fik aktiveret flere millioner brugere til at sprede politiske budskaber.

Internetanalytikeren Jon Lund har testet anvendelsen og er meget imponeret – læs hans anmeldelse på K-forum. (Jyllands-Posten p. 9).

Kendt bureaumand inden over Liberal Alliances bannere på piratsider

Den kendte bureaumand Søren Kenner, der blev mangemillionær på salget af Medialog og er tidligere partner i Hello Group er ansvarlig for Liberal Alliances bannerannoncer, der har været vist på minimum 10 amerikanske piratsider.

“Vi ved selvfølgelig godt, at kvaliteten af de sites, vi er på, kan være svingende. Men vi er blevet forsikret, at vi ikke kommer ud på ulovlige sites. Det har vi bedt om at undgå. Vi har ingen interesse i at annoncere på piratsider, vi vil ikke støtte den slags. Det er spild af penge og kan også koste os noget politisk”, siger Søren Kenner, som tilføjer, at det er mediebureauet der har købt annoncerne til spotpris via et amerikansk annoncenetværk. (jp.dk)

Forsker: Inkompetence hos marketingafdelinger

Marketingafdelinger skal lukkes eller også skal marketingfolk lære økonomistyring. Så kontant er lektor Claus Varnes fra CBS, der forsker i marketing, ledelse og innovation.

Marketing taler det forkerte sprog og der er tre grunde til, at marketing har svært ved at slå igennem i forhold til topledelsen, mener forskeren: 1) Det er sjældent, at topledelsen har en marketingbaggrund, 2) Marketing har svært ved at trænge igennem som funktion og bør nærmere ses som en strategi, 3) Marketing mangler kompetencer for at arbejde sammen med topledelsen. (Berlingske Nyhedsmagasin p. 26-27).

Pensionsselskaber bruger ungesprog og sociale medier

Med et mere direkte sprog vil både PFA Pension og Danica Pension bruge sociale medier, apps og Ipads i kommunikationen til de unge. Hos Danica Pension har de ansat to yngre sprogbisser og hos PFA Pension kalder de projektet “Top Nice” for at sikre sig et sprog i øjenhøjde med de unge (Jyllands-Posten Puls p. 5)

Fire sponsorer er ikke nødvendigvis bedre end een

Divisionsforeningen vil bytte den tidligere hovedsponsor, SAS, ud med 4 nye sponsorer og dermed hæve indtægterne fra 8 til 20 mio. kroner. Nordisk direktør hos MEC Acces, Henrik Bartholdy, er meget skeptisk for om det kan lade sig gøre:

“Hvis du klipper spegepølsen op i flere stykker, er der selvfølgelig chance for at få mere for den. Men set fra sponsorernes synspunkt, er det efter min mening usikkert, om den eksponering man får, er 5 mio. kroner værd”.

Han hentyder til, at de 4 sponsorer fremover ikke ligesom SAS får ejerskab på navnet på ligaen. (Børsen Mediemarked p. 25)

Branchefolk i medierne

Bjørn Stene, adm.dir. for reklamebureauet Mensch, svarer på spørgsmålet om, hvordan han indgyder sine medarbejdere mod:

“Det gør jeg ikke. Jeg har det privilegium at arbejde sammen med nogle af branchens absolut bedste hoveder, hvor mod og fremdrift er pre-installeret. I virkeligheden forsøger jeg bare at holde dem på jorden og tale dem til fornuft”. (Jyllands-Posten Erhverv p. 15).