Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Om VisitDenmark, der skal være en markedsføringstænkende organisation. Jubii, der leverer sit bedste resultat nogensinde. Samt om kommunikationsdirektør i A.P. Møller, Steen Reeslevs netværk i reklamebranchen.

Jan Olsen, tidligere direktør for DRRB, nuværende direktør for VisitDenmark, vil gøre turistorganisationen til en markedsføringstænkende organisation og øge forståelsen af, at der skal måles benhårdt på, hvor og hvordan VisitDenmark får mest for pengene i forhold til at trække flere turister til.

Jan Olsen vil derfor indføre et nyt trackingsystem i VisitDenmark, og samtidig tager han afstand fra, at de 100 mio. kroner som VisitDenmark får til markedsføringsindsatsen skal evalueres i forhold til hvilken placering Danmark får i imageanalysen Nation Brand Index (NBI):

“Det er fuldstændig ligegyldigt, om vi ligger nr. 6, 8 eller 14 på en liste. Lad os hellere komme ned på bundlinjen og se på, hvor mange turister og overnatninger, vi kan skaffe”, siger Jan Olsen, det tiltrådte 3. januar i år.

Jan Olsen fortæller endvidere til Børsen, at jobbet som direktør for VisitDenmark var en drømmeopgave:

“Jeg tænkte, at hvis jeg skulle fortsætte med markedsføring, så kunne det ikke blive meget større end at markedsføre et helt land. Det er jo et produkt, man er ekstremt stolt over og samtidig ydmyg omkring”.

Den pinlige kampagne med Karen og hendes søgen efter en far til barnet, har ikke afskrækket den nye direktør, der med en lang karriere i reklamebranchen har tænkt sig at være så eksperimenterende som muligt. For som han siger:

“Der er en ting, der er sikkert, og det er, at traditionel marketing-tænkning ikke giver resultater i dagens mediebillede” (Børsen Mediemarked, p. 46 + bagsiden).

Jubii er gået væk fra bordfodbold og leverer bedste resultat nogensinde

Jubii har efter tidligere tiders store armbevægelser været helt nede at vende og præsterer nu det bedste resultat nogensinde.

Fra at være Danmarks mest kendte og brugte hjemmeside, er de nu nr. 17, men målet er at blive blandt de 10 mest besøgte hjemmesider i Danmark inden for to år.

Via partnere har Jubii adgang til 70 procent af danskerne og kan derigennem tjene penge på målrettet markedsføring til virksomheder, der ønsker at ramme udvalgte danskere.

Henrik Busch, der kom til Jubii for to år siden som adm.dir. har blandt andet taget fadølsanlæg, bordfodbold og vilde fester fra medarbejderne og holder i modsætning til sine forgængere lav profil over for pressen.

Til gengæld er der fokuseret på salget og omsætningen er steget fra 13 mio. kroner i 2009 til 30 mio. kroner i 2010 (Børsen, p. 18-19).

Branchefolk i medierne

I Berlingskes Nyhedsmagasin dukker følgende navne op, når Steen Reslev, kommunikationsdirektør i A.P. Møller-Mærsk skal beskrive sit netværk:

Sonja Sukstorff fra Dansk Kommunikationsforening, Kresten Ivar Rasmussen, selvstændig grafiker, Mikael Jørgensen og Robert Cerkez, henholdsvis adm.dir. og kreativ direktør hos & Co., samt Jan Olsen, direktør for VisitDenmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club