Ny direktør for Danske spil vil øge markedsføringsbudgettet
Danske Spil har landets største markedsføringsbudget. Alligevel vil den nye direktør, Jens Aaløse, bruge væsentlig flere annoncemidler fremover på at promovere onlinespil. Det kommer i høj grad til at ske på digitale medier. Jens Aaløse sidder dermed ikke med hænderne i skødet, mens han venter på den forsinkede liberalisering af markedet for onlinepoker og kasino. (Børsen Mediemarked p. 28)
Ny PR-formand: PR branchen umoden
Den nye formand for de danske PR-bureauer, Morten Grøn, mener, at PR bureauernes andel af marketingkagen er for lille. Årsagen er, ifølge Morten Grøn, at den danske PR branche er umoden og at danske PR bureauer ikke har været gode nok til at dokumentere effekten af PR arbejdet. Selvom Morten Grøn ikke var imod fusionen med DRRB, som forgæves blev foreslået af den tidligere PR-formand, vil Morten Grøn gå andre veje for at gøre PR branchen mere synlig. (Børsen Mediemarked p. 32)
Royal Unibrew sponserer rock musikken
Royal Unibrew er for anden gang sponsor for en stor kampagne i musikbranchen, der går ud på at finde nye talenter. Marketingchef Lars Bo Christiansen fortæller, at Royal Unibrew gerne vil være en aktør, der styrker udviklingen af nye rocktalenter så længe, der er penge og brandingværdi i det.
Mediebureauet MEC vurderede i efteråret, at musikbranchen har potentiale for at hente et milliardbeløb i private sponsorater. (Børsen p. 46)
Kvinder skal redde ølmarkedet
Markedsføring og produktudvikling skal hjælpe bryggerierne med at vinde markedsandele i de kommende år, hvor ølmarkedet forventes at fortsætte med at falde. Især kvinderne skal der kæles for i form af nye produkter, lyder det fra Carlsberg Danmarks adm.dir. Jesper Jørgensen: “Vi skal blive bedre til at ramme kvinderne med vores produkter og slå på sammenhængen mellem øl og mad, samt at øl er et naturligt og sundt produkt i forhold til vin”. (Berlingske Business p.8)
DRRB: Annoncer steg med 9 procent i 2010
Annoncemarkedet steg med 9 procent i 2010. Det viser helårsstatistikken fra DRRB, som offentliggøres i dag. I slutningen af 2009 mente bureaudirektørerne ellers, at markedet ville ende omkring 0.
I 2011 budgetterer Aegis Medias adm.dir. Lars Bo Jeppesen med en vækst på 5-10 procent, som primært forventes at komme fra digitale medier og fjernsynet. Det var de samme medier, der gav væksten i 2010. (Børsen Mediemarked p. 29)