Brancheklip fra tirsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om, at kun hver femte virksomhed lancerer nye produkter – Cocio er en af dem. At banker og mediehuse har rykket sig opad på imagestigen. At internettet har ændret folks købevaner. Samt om en søgemaskinevirksomhed, der har fået kapitalindsprøjtning.

Cocio har netop lanceret to kaffeprodukter: Cocio Ice Coffee og Cocio Ice Latte. Produktudviklingen har taget 9 måneder og kostet et lille millionbeløb.

Cocios nye marketingchef , Mikael Horsbøll, fortæller, at håbet er både at vinde nye markedsandele og at opdatere Cocios brand med de nye kaffedrikke.

Cocios produktlanceringer er et sjældent syn i disse år. Kun hver femte virksomhed har inden for de seneste tre år lanceret en ny service eller et nyt produkt, siger 40 procent af Dansk Erhvervs medlemmer i en ny undersøgelse (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 6).

Nordea fortsætter opad imagelisten og det gør mediehuse også

I Berlingske Nyhedsmagasins image analyse ligger Nordea nr. 13 efter at have kravlet op ad imagelisten konstant siden 2006.

I 2008 indtog Danske Bank 6. pladsen i imageundersøgelsen, nu ligger den nummer 94, hvilket dog er en forbedring i forhold til de to foregående år, hvor den var henholdsvis nummer 137 og 129.

På mediesiden rykker både JP/Politikens Hus og Berlingske Media markant opad. Sidste år lå JP/Politikens Hus på en 96. plads efter Berlingske Media som befandt sig foran med nummer 84.

I år er det lige omvendt, nu er Berlingske Media i baghjulet med en 53. plads, mens JP/Politiken er foran med nummer 43 på trøjen.

Danmarks Radio er den medievirksomhed, der har klaret sig værst, idet den rykker ned fra nummer 125 til nummer 134 ud af 140 mulige.

Hele undersøgelsen offentliggøres i morgen (Berlingske Business, p. 8+18).

Google: Recession og internettet har ændret forbrugernes købevaner.

Recessionen og internettet har gjort, at forbrugerne nu bruger meget tid på research, før de handler. Det siger en undersøgelse, som Microsoft har foretaget sammen med mediebureauet Carat.

I undersøgelsen har man spurgt 5.365 respondenter i de fem største europæiske lande og har fokuseret på dagligvarer, forbrugerelektronik, fastfood samt tøj og sko.

71 procent af forbrugerne bruger nettet for at foretage research forud for et køb. Næst efter nettet, bruger de word of mouth til at undersøge markedet, mens traditionelle medier som annoncer og tv er længere nede på listen.

“Internettet er med afstand det vigtigste medie, når der skal foretages research”, lyder det fra Louise Kloster, marketingchef for Vesteuropa hos Microsoft Advertising.

Det ville også være mærkeligt, hvis hun sagde andet, foranledes man til at tilføje (Berlingske Business, p. 8).

Kapitalindsprøjtning til søgeoptimeringsvirksomhed

Enmands virksomheden Sitexploration, der kan hjælpe sine kunder med søgeoptimering på Google, har netop fået en kapital indsprøjtning fra IT-ventureinvesteringsvirksomheden 1st Corporate Technologies.

“Det er et kæmpestort marked, og samtidig er det et marked, hvor der ikke findes mere end et par andre virksomheder, og deres teknologi er slet ikke fuldt med tiden på samme måde som Sitexploration”, siger partner og direktør i 1st Corporate Technologies, Jonas Bruun.

1st Corporate Technologies investerer i nystartede en- og tomands IT-virksomheder, som så også for stillet arbejdsfaciliteter til rådighed (Børsen, p. 44).