Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Om annoncemarkedet i 2020 og 10 principper for marketingledelse.

Annoncemarkedet er dykket med 20 procent og der er indført betaling for indhold på nettet. 

I 2020 er det samlede annoncemarked dykket med 20 procent siden 2010. Nettets markedsandel kulminerede i 2015 og samme år toppede de sociale mediers annoncepotentiale. Til gengæld er der indført betaling for indhold på nettet.

Det er nogle af spådommene i bogen: “Tilbageblik fra 2020 – hvad skete der med medierne?” redigeret af medieprofessor fra CBS, Anker Brink Lund.

“Det er en lidt provokerende måde at anskue nutiden og de mulige udviklingslinjer, men man skal ikke hænge sig alt for meget i detaljer som årstal. Bogen skal læses som forskningsbaseret faktion – ikke som videnskabelig prognose, siger Anker Brink Lund, der sammen med 11 andre eksperter er bidragsyder til bogen (Berlingske Business, p. 14-15).

10 principper for marketingledelse

Martin Roll, business & branding strategist, med bopæl i Singapore giver i dagens Berlingske 10 ledelsesprincipper for, hvordan virksomhederne styrker marketingdisciplinen:

  1. Ophøj marketingfunktionen til direktionsniveau.
  2. Tænk som en leder.
  3. Brug både rationelle og følelsesmæssige brand drivers.
  4. Involvér alle virksomhedens interessenter.
  5. Skab sammenhæng mellem det dit brand lover og det dit brand leverer.
  6. Vær innovativ.
  7. Vær kulturelt vidende og brug det.
  8. Skab en unik organisatorisk kultur.
  9. Mål og benchmark brand performance.
  10. Undgå arrogance og selvtilfredshed

(Berlingske Business, p. 2).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club