Brancheklip fra tirsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

OM B&O, der også flopper i Rusland, manglende tillid til de danske medier og S, der vil have ny radio droppet.

B&O flopper også i Rusland

I går skrev vi her i brancheklip, at B&O havde haft en fejlslagen Kina strategi. I dag fortæller Berlingske, at også strategien i Rusland har været et flop.

Den hidtidige topchef, Kalle Hvidt Nielsen ville ligesom i Kina, udvide butiksnettet i Rusland. Faktisk skulle det mere end fordobles fra 23 butikker. I dag er der 26 butikker.

B&O’s forhandler i Rusland, sagde til danske aviser, da strategien blev lanceret:

“At fordoble antallet af butikker de næste to-tre år synes jeg ikke er en god idé på det russiske marked, sagde Vladimir Troianovskaia, eneforhandler på det russiske marked. Han mente, at færre og mere eksklusive butikker passede bedre til det russiske marked (Berlingske Business, p. 11).

Manglende tillid til medier, skræmmer ikke annoncører væk

Blot 26 procent af befolkningen har stor tillid til de danske medier viser en undersøgelse fra Burson-Marsteller og YouGov med 1008 adspurgte danskere. På troværdighedsskalalen ligger formiddagsaviserne helt i bund med gratisaviserne lige over.

Men det går ikke nødvendigvis ud over annoncørernes vilje til at annoncere i de enkelte medier, mener Michael Stein, kontaktchef hos OMD:

“Tidligere har vi set, at annoncører ikke har villet være på TV Danmark, da programmet “Stripperkongens Piger” kørte, og Ekstra Bladet har også haft det same problem i en vis udstrækning. Men i den sidste ende mener jeg ikke, at tillid som sådan har betydning, for man skal tænke objektivt på effekten og udbyttet af annoncerne som den dømmende kraft. Og pengene følger effekten, så manglende tillid blandt danskerne til et medie vil ikke nødvendigvis skræmme annoncørerne væk” (Berlingske Business, p. 14-15).

S vil have ny radio droppet

People Group står med gode kort på hånden til sammen med Berlingske Media at vinde opgaven med at drive den nye kommercielle radiostation, der politisk bærer navnet Radio Møller efter kulturminister Per Stig Møller.

Da ansøgningsfristen udløb i går, var deres bud det eneste, så hvis ellers ansøgningen er i orden, bliver People Group involveret i den nye radio. Største modstander lige nu bliver politik, for Socialdemokratiets medieordfører, Mogens Jensen, mener, at den enlige ansøgning gør hele projektet til et flop og at man derfor bør droppe det.

“Det siger alt om projektet, at der kun er en, der har villet byde på det,” siger Mogens Jensen til Belringske Tidende. Han er desuden nervøs for, om EU overhovedet vil godkende det statstøttede projekt. (Berlingske Tidende, p. 23)