Brancheklip fra torsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om pladeselskab, der vil have del i sponsorkagen, om inkompetent sponsorafdeling, om &Co’s provokation i Norge samt om Lundbecks image. Læs også om Carlsbergs marketingdirektør.

Som det første danske pladeselskab vil Copenhagen Records nu indgå partnerskaber med kommercielle virksomheder. Sponsorsamarbejdet – der hedder Copenhagen Beta – lanceres i dag.

De første sponsorer er Tuborg, Telenor/Wimp og Metroxpress. Reklamer for sponsorerne vil blive vist på en ny musikkanal på nettet, der leverer eksklusivt materiale i form af videoer, musikfiler, koncerter og interviews med navne som Nephew, Nik & Jay, Hej Matematik og andre musikere og bands, der er i stald hos Copenhagen Records.

Mediebureaudirektør hos MEC, Katja Moesgaard bakker initiativet op og vurderer, at musikbranchen på linje med sportsverdenen kan tjene milliarder på sponsorsamarbejder, hvis det griber markedet rigtigt an.

I Storbritannien har man arbejdet med sponsorater i musikbranchen i over 10 år og i 2009 investerede engelske virksomheder over 760 mio. kroner i musikbranchen (Børsen Kultur, p38).

DHFs sponsorafdeling kritiseres for inkompetence

Det lykkes ikke lige godt for alle idrætsgrene at finde sponsorer. Dansk Håndboldforbund har store problemer med at finde en ny hovedsponsor til trods for, at DHF har en kommerciel afdeling på 13 fuldtidsansatte tiil at tage sig af den opgave.

Det er ikke fordi det har skortet på sponsorhenvendelser, men til Berlingske udtaler en anonym kilde, at DHFs’ kommercielle afdeling er inkompetent og en kæmpe joke. De vender ikke tilbage på konkrete henvendelser og leverer i det hele taget en utrolig dårlig service, mener altså den anonyme kilde.

Indtil DHF oprettede den kommercielle afdeling, var det Team Danmark, der varetog håndboldforbundets sponsoraftaler via deres sport- og marketingafdeling Sport One Danmark. De sikrede blandt andet aftaler med Super Brugsen og LK, men siden DHF selv har overtaget sponsordelen, har Cimber Sterling sprunget fra som hovedsponsor efter kun et år og det er kun lykkedes at finde en midlertidig sponsor i form af Katjes.

I erkendelse af, at det er svært at finde en ny sponsor selv, har DHF entreret med sponsorbureauet SponsorPeople, der skal have 15 procent af den samlede hovedsponsoraftale (Berlingske, p. 35 og Jyllands-Posten, p. 28).

&Co provokerer også i Norge

Bureaubiz skrev i sidste måned, at den nye kampagne for Jack & Jones skabt af reklamebureauet &Co, provokerede svenskerne.

I går skrev bt.dk så, at kampagnen også provokerer nordmændene.

Den norske Ligestillings- og Diskrimineringsombudsmand Sunniva Ørstavik mener, at kampagnen går over stregen og spiller på kvinder som en vare, der er til salg. Det siger hun til det norske Dagbladet.

Lundbecks image har ikke taget skade af dødsprøjte

Lundbecks problemer med medicin, der bruges på dødsgangen i USA, selvom medicinen kun er tiltænkt epileptikere, har ikke skadet deres image, mener to eksperter i virksomhedskommunikation.

“Sagen har ikke gjort skade på Lundbecks image, fordi selskabets produkt som udgangspunkt gør gavn. I denne sag tror jeg, folk tænker, at Lundbeck er gidslet, og at de har gjort, hvad de kunne.”

Sådan lyder vurderingen fra kommunikationsvirksomheden Advice’ bestyrelsesformand, Jesper Højberg Christensen.

Winni Johansen, ekspert i krisekommunikation og ledelse på Aarhus Universitet, mener, at det er vigtigt, at Lundbeck er proaktive og virkelig sikrer sig, at man ikke kan gøre mere:

“Lige nu accepterer vi, at Lundbeck lægger kortene på bordet, men folkestemningen kan hurtigt vende, hvis der er en løsning, de ikke har taget højde for” (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 2).

Branchefolk i medierne

Carlsbergs marketingdirektør, Khalil Younes, profileres på bagsiden af Berlingske Business.

Her kan man læse, at Khalil Younes mener, at det at nyde en øl, skal appellere til den aktive og eventyrlysne generation af øldrikkere.

Marketingdirektøren vil gøre Carlsberg-mærket til et internationalt superbrand, et “ikonisk brand”. Andre mærker, der ifølge Khalil Younes, har fået ikonstatus er Harley Davidson, Apple og Coca-Cola. Han har i øvrigt selv været ansat hos Coca-Cola i 15 år (Berlingske Business, bagsiden).