Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Læs om, at Carlsberg overvejer at droppe engelsk sponsorat. Om Hummel, der overvejer at købe et sponsorat. Om B&Os nye produkter. Om en bog om reklamepsykologi og om, hvor du kan læse om jetsettets trends og tendenser.

Budweiser bliver måske hovedsponsor for den engelske FA Cup-finale i stedet for den nuværende hovedsponsor E.on.

Den melding har fået Carlsberg til at true med at opsige sit tredelte sponsorat, som løber fra 2010 til 2014, fordi Carlsberg mener, at det er et brud på den eksklusivitetsaftale, der er en del af sponsorkontrakten. Hvis Carlsberg trækker sig, kan det koste FA op til 70 mio. kr.

E.ons hovedsponsorat har hidtil givet FA ca. 77 mio. kr. om året (Jyllands-Posten Økonomi & Erhverv, p. 4).

Hummel overvejer et sponsorat i Bundesligaen

Hummel satser på at blive sponsor for et fodboldhold i Bundesligaen i 2012. Tyskland er markedsmæssigt Hummels største vækstmotor og derfor udvider Hummel kraftigt i markedsføring og i salgsstyrken på det tyske marked.

Hummel har dog en god vækst generelt på alle internationale markeder især på grund af salget af sneakers. Hummel går endvidere i opkøbstanker hvis den rigtige virksomhed viser sig (Børsen, p. 21).

B&O kommer med nye produkter

B&O er på vej med en ny kategori af produkter, som skal tiltrække nye kunder og øge kendskabet til B&Os brand på verdensplan.

Den nye kategori skal bestå af stand-alone produkter, som f.eks. den nyligt lancerede Beo Sound & Iphone/Ipad dock. En online butik er også blandt B&Os overvejelser (Berlingske Business, p. 19 og Børsen, p. 10).

Ny bog om reklamepsykologi

“Man kan ikke adskille biologi og kultur, når det handler om påvirkning af reklamer. Hjerner i Danmark reagerer ikke på samme måde som hjerner i Kina. Selvom de fleste mennesker i verden kan lide kød, er der ingen danskere, der har lyst stil at sætte tænderne i en stegt hund, og muslimer får kvalme ved tanken om at spise svinekød. Derfor virker reklamer ikke lige godt i alle lande”.

Det siger Uffe Schjødt, der sammen med Morten Haase og Conni Paldam har skrevet bogen “Reklamepsykologi – mellem biologi og kultur”.

Bogen handler især om blær og luksus, som ifølge Uffe Schjødt er en nødvendighed for at reproducere den menneskelige race. Han mener, at hang til diamanter, dyre biler og anden overflødig luksus ligger dybt forankret i vores hjerne.

“Når en mand bruger en halv million på en diamant til sin udkårne, er det ikke bare overflødig luksus. Det er et stærkt signal til kvinden om, at han har et utroligt overskud og derfor må være et særligt attraktivt individ”, siger Uffe Schjødt, der er cand.mag. i religion og psykologi og ph.d. i krydsfeltet mellem religionsvidenskab og kognitiv hjerneforskning og han tilføjer:

“Signalet om overskud og luksus findes i os alle, men det udtrykkes mindre i Norden og mere i sydeuropæiske lande. Det har store betydning for, hvordan reklamer ser ud i de to regioner (Jyllands-Posten Puls, p.10-11).

Trends og tendenser for jetsettere

Vil du gerne se hvor ultra velhavende forbrugere orienterer sig om de nyeste tendenser inden for mode, biler og gadgets, rejser, fitness, private jetfly, yachts og fast ejendom, så gå ind på www.jetsemagazine.us.

Magasinet fås også på print og det henvender sig til ejere og ledelse i Fortune 500 virksomheder, centrale beslutningstagere inden for erhvervslivet, prestigefyldte iværksættere, politikere og diplomater og professionelle idrætsudøvere – kort sagt et publikum med en median indkomst på 5,3 mio. dollars og som jævnligt flyver til destinationer i hele verden (Jyllands-Posten Puls, p. 2).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club