Branchenyheder fra torsdagens aviser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Om Danske Bank, der kæmper en svær og måske umulig imagekamp samt om bornholmske fødevarevirksomheder, der forsøger at blive bedre til markedsføring.

Danske Banks image er halveret i styrke i forhold til august 2008. Det viser en ny undersøgelse fra Yougov.

Og det bliver svært – måske umuligt – at komme op på niveau igen, mener Henrik Merkelsen, der er lektor i kommunikationsstudier på CBS:

“Jeg tror, at opgaven er sværere end som så, og jeg mener slet ikke, at det er sikkert, at de kommer tilbage til fordums styrke”.

Danske Banks koncernmarketing direktør Joachim Rubow sagde til Børsen i går, at han er tilfreds med udviklingen i bankens image det seneste halve år, men CSB-lektoren mener, at det image løft banken har fået, er et generelt løft som hele banksektoren har fået, fordi de som helhed er sluppet ud af krisen:

“Der er intet, der tyder på, at Danske Banks ekstra anstrengelser har båret frugt indtil videre”, mener Henrik Merkelsen.

Heller ikke Jens Kofoed, tidligere direktør i Hill & Knowlton og tidligere formand for PR brancheforeningen, mener, at det er så nemt:

“Jeg tror der går minimum eet og med større sandsynlighed to-tre år endnu, før de har kæmpet sig tilbage” (Børsen, p. 8).

4 tendenser inden for fødevarer hjælper bornholmske virksomheder

Seks bornholmske virksomheder – der sælger produkter som chokolade, rapsolie, pølser, kylling, cider og fiskekonserves – har via Væksthus Hovedstadsregionen fået hjælp af forbrugerekspert, Eva Steensig, til produktudvikling og markedsføring.

Eva Steensig har fundet fire kategorier, som rummer de nyeste og stærkeste tendenser inden for produktion af specialfødevarer.

De fire kategorier er:

  • Food doktor – fødevarer, der forbedrer forbrugernes helbred
  • Moderne tradition – kendte produkter og madretter i en moderne version
  • Nydelse – luksusprodukter til den bevidste forbruger
  • Easy food – produkter, der er nemme at tilberede

Projektet udvides til at omfatte yderligere 12 virksomheder på Bornholm, samt virksomheder i Nordsjælland (Børsen, p. 22).