Brandhouse forbedrer bundlinjen markant i corona-år

Finn Graversen,
journalist

Corona-krisen medførte kun et marginalt fald i aktiviteten hos Brandhouse. Til gengæld har bureauet fået positivt udbytte af fusionen med det digitale bureau Subsero. Og landet en førsteplads i MyImage.

Som hos mange bureaudirektører var nervøsiteten over for, hvad vi så ind i foråret sidste år, en naturlig følgesvend for Brandhouses adm. dir., Stiig Helgens Binggeli.

Heldigvis blev den gjort til skamme. Nu kan han fremlægge et årsregnskab for året frem til 30. september, der ikke bare viser et aktivitetsniveau med kun et marginalt fald men også en markant forbedret bundlinje.

Men årets resultat bygger på nogle ting, som giver langt større tilfredshed end blot det at kunne drage et lettelsens suk.

Brandhouse købte i 2018 det digitale bureau, Subsero, og det har virkelig vist sin værdi i det forløbne regnskabsår. Mens Brandhouse oplevede kunder, der satte kampagner på hold, så var der fortsat fuld tryk på de digitale opgaver.

”Vi tilbyder nu en one-stop løsning for omnichannel markedsføring. I 2020 anvendte flere kunder vores digitale kompetencer i stedet for at arbejde med mange forskellige bureauer. Det er opgaver, der kørte videre under krisen,” siger Stiig Helgens Binggeli og tilføjer:

”Vi lykkes godt, når vi kombinerer rollen som strategisk sparringspartner inden for udvikling af brands med et moderne og digitalt marketing- og kommunikationsbureau.”

Han fortæller videre, at man i året har fastholdt investeringerne i bureauets omfangsrige kunde-analyse, som de har gennemført siden 2013 i samarbejde med analysefirmaet Yougov.

Derfor er han særdeles godt tilfreds med, at bureauet i den nye MyImage-måling, der blev offentliggjort i januar, er landet på førstepladsen, når de næsten 1000 annoncører skal bedømme, hvilke bureauer, der er gode til forbrugerindsigt.

”Kundefokus og forbrugerforståelse er øverst på marketingledernes agenda – og med god grund. Kunde-analyser bidrager til vores positioneringsstrategier. Og på det taktiske niveau er forbrugerne også omdrejningspunktet for branding i samtlige kontaktpunkter,” siger Stiig Helgens Binggeli.

En anden forklaring på det stærkt forbedrede bundlinje-resultat ligger i, at bureauet er blevet mere effektivt. Man har kunnet opretholde aktiviteten med færre medarbejdere og det har givet en markant vækst i bruttoavancen pr. medarbejder.

“Det er der flere forskellige forklaringer på. Dels er det typisk produktionsopgaver, der blev sat på hold, og det er ikke de mest lønsomme. Og dels har vi været lidt mere tilbageholdne med at bruge penge på at teste nye initiativer af,” siger Stiig Helgens Binggeli.

Foruden Brandhouse og Subsero udgøres Brandhouse Gruppen af Bessermachen, der udvikler packaging design og Outhouse, der udvikler digital og grafisk produktion.

Forventningerne til indeværende regnskabsår er, at gruppen kun vil blive ramt i mindre omfang af den fortsatte corona-krise.

Nøgletal for Brandhouse Gruppen

  • Bruttoavance 53,685 mio. kr. -3,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 925.603 kr. +11,6 pct.
  • Lønandel 65,9 (73,1)
  • Resultat før skat +6,423 mio. kr. +533,4 pct.