Brandhouse gør op med siloer. Koster omsætning.

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fokus skal være på Brandhouses kunder – ikke på at opbygge bureauer i bureauet. Derfor er organisationen ændret, og projekter er afviklet.

Full service contra specialkompetencer er en længe pågået diskussion i bureaubranchen, som også kommer til at handle om store bureauers organisation.

Det er blevet grebet an på forskellig vis, men nu har Brandhouse gjort op med en af modellerne – satsningen på selvstændige afdelinger – siloer – og det kan aflæses i regnskabet.

Bureauet har netop rundet de 25 år – stadig med Stiig Helgens Binggeli i front – men med en ny besætning, idet bl.a. partner gennem alle årene, Morten Angelo, forlod bureauet sidste år, fordi han i højere grad ville søge udfordringer uden for branchen.

Bureauet har i mange år hørt til landets store reklamebureauer, altid med en sund drift, og formen er fortsat fin, understreger Stiig Helgens Binggeli.

Dermed sigter han til indeværende regnskabsår, mens året 2014/15 bød på lidt mere turbulens end normalt for Brandhouse.

Der forsvandt ca. 11 mio. kr. fra bruttoavancen, og det har bl.a. at gøre med en omlægning af strukturen.

”Vi har oplevet det, som mange bureauer oplever. Kundernes aktivitets-niveau kan skifte meget hurtigt, og det har kostet i regnskabsåret. Til gengæld ser vi ud til at have hentet det meste tilbage igen i de første fem måneder af indeværende år,” siger Sttig Helgens Binggeli og fortsætter:

”Men en del af nedgangen hænger sammen med, at vi nu har samlet alle aktiviteter i et fælles regnskab. Det gælder også Digital, og i den sammenhæng har vi afviklet en række projekter, som det ikke gav mening for os at arbejde med.”

“Dumme penge”

Da tidligere Aegis tophef, Henrik Jensen for små to år siden sammen med MyResearch udgav Vinderbureauernes DNA beskæftigede han sig bl.a. med såkaldt ”dumme penge”. Omsætning som måske nok gav størrelse, men som ikke bidrog til bureauets koncept.

Stiig Helgens Binggeli er inde på noget af det samme.

”Der er nogle områder, hvor en selvstændig afdeling kan fungere – i vores tilfælde produktion og design. Men når det gælder branding og marketing, så skal der være et benhårdt fokus på Brandhouses kunder,” siger Stiig Helgens Binggeli og fortsætter:

”Risikoen med selvstændige afdelinger er, at de opdyrker deres egne kunder, frem for at fokusere på Brandhouses kunder. Vi har i hvert fald ikke kunnet få det til at fungere.”

Ud over at de eksisterende kunder har øget deres aktivitet i de senere måneder, så har bureauet også vundet nye kunder.

Det gælder budgettet for BonAqua (Coca-Cola) i Skandinavien, vundet efter en pitch med bureauer fra Finland og Sverige og dertil en del nye designopgaver hos lillesøsteren Bessermachen DesignStudio for Arla, Dansk Supermarked, Bisca m.fl.

Kreativt kan bureauet også glæde sig over flere gode cases, der gjorde bureauet til Årets bureau i True Award. Bl.a. har arbejde for Interflora trukket stor opmærksomhed.

Endelig har bureauet også fået god opmærksomhed på den store loyalitetsundersøgelse, som gennemføres i mere end 250 service- og retailvirksomheder.

”Især sammenhængen mellem kundeoplevelsen, markedsføringen og loyaliteten sættes der fokus på. Vi har analyseret mere end 80.000 kundeoplevelser årligt siden 2013. Det giver os en unik indsigt i, hvordan samspillet mellem customer experience, online marketing og brandingen giver bedste effekt,” siger Stiig Helgens Binggeli.

Nøgletal for Brandhouse

  • Bruttoavance 45,548 mio. kr. -19,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 843.481 kr. – 6,4 pct.
  • Lønandel 74,7 (66,8)
  • Resultat af primær drift +1,105 mio. kr. -85,0 pct.