Netto er en af de bedst positionerede danske dagligvarekæder, og i 8 år er det Brandhouse, der har håndteret markedsføringen.
Det har undervejs udløst kreative priser – men nu er det slut. Og det sker med en begrundelse, der sjældent optræder i meddelelser om ophør af samarbejdsrelationer.
I pressemeddelelsen lyder det således:
“Når samarbejdet nu alligevel ophører, så hænger det ganske enkelt sammen med, at parterne ikke har kunnet finde hinanden i de seneste årsforhandlinger.”
Det lyder som om, man ikke har kunnet blive enige om betalingen, og det er også sådan det skal forstås, siger adm. dir. Stiig Helgens Binggeli.
“Selvfølgelig er der altid flere elementer i spil, når man vælger at stoppe et samarbejde. Men økonomi har spillet en stor rolle i, at vi ikke længere har kunnet finde hinanden,” siger Stiig Helgens Binggeli og fortsætter:
”Det har været en sjov udfordring at lægge stemme til Netto som brand, fordi vi har arbejdet med en humor og selvironi, som ligger så godt til både brandets DNA og til det, kunderne forventer sig af Netto.”
Det er dog ikke det eneste usædvanlige i nyheden. Samarbejdet stopper ikke umiddelbart. Brandhouse er i gang med en række projekter og vil således fortsætte til slutningen af året.
Samtidig annoncerer man i pressemeddelelsen, at det er aftalt at mødes i september i Netto på Østerbrogade for at drikke gravøl. Og det er også aftalt, at Netto og Brandhouse deler regningen.
”Brandhouse er et dygtigt bureau, som både formår at holde fast i etbrand på overordnet strategisk niveau, men også i det daglige, taktiske arbejde. Efter otte år er det dog tid til at sige farvel, og hver især gøre os nye erfaringer,” fortæller Martin Olesen, som er marketingdirektør hos Netto.
Netto overvejer sit et-up
Hvad der skal ske nu er endnu ikke besluttet.
“Vi har en aftale med Brandhouse, som løber til d. 31. oktober, så derfor vil vi bruge noget tid over sommeren på at overveje vores set-up,” siger Martin Hasgard Olesen og fortsætter:
“Der er sket meget på mediemarkedet i de 8 år, vi har samarbejdet med Brandhouse. Det er blevet meget mere fragmenteret, og der er mange flere muligheder og kompetencer i spil. Derfor er det naturligt at overveje, hvordan vi får sat det bedst mulige hold til at udnytte de mange muligheder. Derfor overvejer vi om vi skal have et nyt lead-bureau som erstatning for Brandhouse eller om der er et andet set-up, der vil fungere bedre.”
Nettos tilbudsaviser produceres af Grey Works, og det ændres der ikke på. Brandhouse har været lead-bureau og har også håndteret meget af det digitale arbejde – og det er dette set-up, der er i spil.
Herunder en af Brandhouses prisvindende Netto-reklamer.
https://www.youtube.com/watch?v=qODKuIh1klY