Brandhouse ud med utraditionel markedsføring af sig selv

Peter Engholm
25@mail.dk

I dag er der premiere på et helt nyt design hos isenkræmmerkæden Imerco. Og i dag fortæller Brandhouse historien i et indstik i Børsen.

For tredje gang inden for et år går Brandhouse i Dagbladet Børsen med et 20 siders indstik. Først blev kampagnen for XL-Byg beskrevet og evalueret, siden fulgte en beretning om bureauets kompetencer inden for kundemagasiner – og med dagens udgave af avisen følger fortællingen om isenkram-kæden Imerco, der er blevet design-renoveret i en grad, at kun navnet står tilbage.

 Det hører imidlertid til usædvanlighederne, at et bureau år ud med en markedsføring samme dag, som kunden går ud med sin.

Med XL-Byg ventede I et halvt års tid, til I havde en case …

“Vi har en case med Imerco. Den består i at beskrive processen og præsentere designet, der er et mål i sig selv. At flytte en hel kædes udtryk – på ethvert tænkeligt plan – er bestemt en case,” siger Stiig Helgens Binggeli, adm. direktør i Brandhouse.

Brandhouses fremstød skal brande bureauet over for kommende kunder og medarbejdere – og fastslå Imercos nye identitet over for kædens leverandører, hvilket er grunden til, at Imerco har købt nogle tusinde eksemplarer af tryksagen.

Men hvad er det helt præcist, I skal brande?

“At vi også er designbureau. Mange kender os som et traditionelt bureau, men vi er mere end det -og har været det i flere år. Vores designere konkurrerer med Kontrapunkt og e-Types, men det har vist sig at tage lang tid at flytte forståelsen af, at vores fokus er brandet overordnet set – ikke kun reklamedelen”, siger Stiig Helgens Binggeli.

Han medgiver, at Brandhouse stort set kun slås med Propaganda McCann og Kunde & Co, når det gælder egenannoncering på print, men køber ikke klassikeren om reklamebureauer, der ikke tager deres egen medicin.

“Blot fordi de fleste bureauer ikke er synlige for medierne i deres markedsføring, er det ikke ensbetydende med, at de ikke er aktive. Det er naivt at tro, at BtC alene skulle være bureauernes egen medicin. En masse bureauer reklamerer for sig selv – hvad enten det er at ringe rundt, dele visitkort ud, afholde seminarer. Altså at komme ud via BtB”, siger Stiig Helgens Binggeli.

Brandhouse har været Imercos bureau siden 2003, og genvandt i foråret budgettet – og opgaven om at give Imerco et nyt, stærkt særkende – foran Kunde & Co, Envision, Nørgård Mikkelsen og Rosenstand & Co.

“I den slags konkurrencer vil man ofte se det eksisterende bureau gå mere forsigtigt til værks, men min fornemmelse siger mig, at vi klart var dem, der var gået længst. Du vil ikke kunne genkende Imerco. Vi tænkte også på at ændre navnet, men når 98 pct. af voksne dansker genkender navnet, så skal man ikke nødvendigvis pille ved det”, siger Stiig Helgens Binggeli.