Branding endnu vigtigere i det gennemsigtige samfund

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om at branding vil spille en endnu større rolle, når alle priser bliver synlige for enhver. Læs også om, at man skal lade kunderne fortælle virksomhedens historie.

Adam Smith’s teori om udbud og efterspørgsel har altid haft en lille slagside fordi man ikke kender til alle de udbudte priser og dermed kan sammenligne varer og priser.

Men teknologien vil snart gøre den uperfekte kapitalisme perfekt, siger den teoretiske fysiker, amerikaneren Michio Kaku, der i sin nye bog, Physics of the Future, guider læserne frem mod år 2100:

“Når du går rundt i byen i fremtiden, vil dine kontaktlinser eller briller fortælle dig, hvem der har det billigste vand, og hvor du finder de billigste biografbilletter. Det er perfekt kapitalisme, fordi du præcis vil kende udbud og efterspørgsel”.

Den ene oplagte konsekvens er, at det vil presse prisen på almindelige varer yderligere. Den anden er, at branding af de enkelte produkter får en endnu større betydning:

“Er du loyal over for brandet, vil du købe det, selvom prisen måske er højere”, mener fysikeren.

Og det er ikke langt ude i fremtiden, for briller, der lægger et lag af computergrafik og tekst ovenpå virkeligheden – også kendt som augmented reality på nyere smartphones – er lige på trapperne.

Intelligente kontaktlinser med indbygget skærmteknologi ligger stadig ude i en noget fjernere fremtid, men et team på University of Washington i Seattle eksperimenterer med teknologien (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 10-15).

Lad kunderne skabe virksomhedens fortælling

Virksomheder går galt i byen, hvis deres image-indsats tager afsæt i, hvordan de selv gerne vil brandes og fremstå for omverden.

I stedet skal de tage afsæt i og snylte på de fortællinger, kunderne allerede har om dem og så iblande de budskaber, de selv vil have ud, når de arbejder med branding.

Det viser forskning fra Aarhus Universitet Business and Social Sciences.

Den teori går direkte imod, at man traditionelt anbefaler virksomheder at fortælle én sammenhængende historie om hvem eller hvad, de er (Berlingske Business, p. 14).