Elementært vil nogle blandt dette medies læsere nok hævde, når det siges, at branding kan lette forbrugernes valg – som f.eks. i forhold til sunde fødevarer.
Men uanset hvad, så underbygges det nu af et tre år langt forskningsprojekt fra MAPP-centret ved Handelshøjskolen i Århus.
Sundhed er et fokusområde, og forbrugerne er gennem en række initiativer blevet bombarderet med information om næringsindhold og forskellige programmer, der kan hjælpe med til at træffe et valg.
“Men der er altså grænser for, hvor meget folk kan tænke på, når de skal træffe et hurtigt valg i en indkøbssituation,” siger professor Klaus G. Grunert, MAPP-centret, til Børsen.
Derfor er branding en af mulighederne for at lette valget af mere sunde fødevarer.
“Sundhed er blevet et konkurrenceparameter i fødevareindustrien, og her er branding et vigtigt instrument til at få forbrugeren til at træffe et sundt valg på baggrund af få oplysninger,” siger Klaus G. Grunert.
Der er dog faldgruber i branding som virkemiddel. Andre eksperter peger over for Børsen på risikoen for vildledning og Klaus G. Grunert erkender da også, at det kan misbruges.
»Branding er noget, der opstår i folks hoveder, det er noget, man ikke kan styre 100 pct. Det er en bearbejdning af erfaringer og oplysninger,« siger Klaus G. Grunert, der ud fra forskningsprojektet kan konstatere, at forbrugerne for eksempel opfatter økologimærket, lokalt producerede fødevarer og billeder af smukke landskaber som indikatorer for noget sundt.