Brands udenfor gamingverdenen invaderer e-sport

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Samarbejdet mellem Audi og e-sport temaet Astralis, er et dansk eksempel på, at brands, der ikke hører naturligt til gaming-verdenen, investerer i den med succes.

I januar måned indgik indholdsproducenten RFRSH Entertainment en aftale, sammen med e-sportholdet Astralis og bilmærket Audi, om et kommercielt samarbejde.

Jordi Roig, CCO hos RFRSH Entertainment, fortæller om deres rolle i samarbejdet:

”Vi hjælper e-sport hold og e-sporten til at indfri dets massive potentiale i samarbejde med alle interessenter. Det er kompetitiv underholdning på højt plan, men den kommercielle del har været præget af en meget traditionel tankegang og udelukkende inkluderet endemiske (brands der har naturligt tilhør til gaming-verdenen red.) brands. Det er vi i fuld gang med at ændre”.

Han fortsætter:

”I den forbindelse var aftalen med Audi vigtig. Vi ønskede at demonstrere den massive reach og positive energi, der findes i esport, og vi ville vise, at der er et enormt uudnyttet marked for brands, der gerne vil i kontakt med nogle af de mere end 350 millioner esport-fans globalt”.

I samarbejde med amerikanske Nielsen Sports er RFRSH entertaintment ved at få lavet en valuation på Astralis X Audi kampagnen. Allerede nu har de dog nogle tal at fremvise:

  • + 25 millioner impressions på tværs af deres egne Social Media-kanaler.
  • + 12 millioner stream- og tv-seere.
  • + 160.000 videoplays af reklamefilmen: Astralis X Audi.
  • 163 artikler om samarbejdet mellem Astralis og Audi fordelt over 27 lande.

En hjælpende hånd i udbredelsen af Astralis X Audi kampagnen, kan skyldes, at Team Astralis undervejs i kampagnen blev verdensmestre i spiller Counter Strike og at der samtidig blir sendt en serie om dem på DR3.

Nye store partnerskaber på vej

Udover Audis samarbejde med Astralis, har der de sidste år været en generel tendens, der peger på, at flere og flere ikke-endemiske brands investerer i e-sport.

Den tendens genkender Jordi Roig:

”Vi oplever lige nu en ret massiv interesse for kommercielle samarbejder fra meget forskellige større globale aktører, udenfor gaming-verdenen”.

Roig forsætter:

”Tidspunktet for den slags aftaler er også gunstigt for potentielle partnere; markedet er i vækst og priserne reflekterer ikke helt denne udvikling endnu”.

Ikke-endemiske brands, der har satset på e-sport i 2016

Ifølge Manny Anekal fra The Next Level  har følgende brands udenfor gaming-verdenen investeret i e-sport i 2016:

Fødevarer/drikkevarer

Medier

  • MGM
  • 20th Century Fox
  • Legendary
  • Universal
  • Sony Pictures

Tech/Kommunikation

  • Vodafone
  • AT&T
  • Xfinity
  • Bell
  • Dolby
  • T-Mobile
  • Hisense
  • Sennheiser
  • Orange
  • Honor

Financial

  • Gemini Trust
  • Visa
  • George

Energi

  • Gazprom